Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło nowelizację prawa drogowego. Znajdzie się tam wiele zapisów, większość z nich zaostrza kary. Ale pojawiły się też pewne ustępstwa dla kierowców, także młodych.
Nowelizacja i zaostrzenie Prawa o Ruchu Drogowym
Szykuje się spora nowelizacja „prawa o ruchu drogowym”, której głównym celem jest poprawienie bezpieczeństwa na drogach. W nowelizacji znalazło się 9 głównych zmian, które widzicie w spisie treści akapitów tego artykułu.
Sporo z tych zmian było przedmiotem rozgorzałej debaty publicznej. Na przykład, iż obowiązkowe kaski odstraszą ludzi (i dzieci) od jazdy rowerami, zamiast faktycznie podnosić bezpieczeństwo przez redukcję obrażeń głowy (co brzmi absurdalnie). Niektórym kierowcom nie podoba się wizja utraty prawka za przekroczenie o 50+ km/h poza terenem zabudowanym (aktualnie to prawo dotyczy wyłącznie zabudowanego). Niektórzy też uważają, iż wprowadzenie zaostrzonych przepisów dla młodych kierowców na okresie próbnym, jest tak naprawdę tylko skokiem na kasę, a nie działaniem na rzecz zniechęcenia przed łamaniem przepisów.
Faktycznie absurdalną zmianą jest „Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy”. Dziś tak wiele osób jeździ bez prawka lub z cofniętym prawkiem lub z innego rodzaju zakazem prowadzenia, iż nałożenie na takie osoby innego „cofnięcia”, w mentalności tych patologicznych osób nie zmieni zupełnie niczego. W tej dziedzinie potrzebne jest inne, mądre, systemowe rozwiązanie.
Droga legislacji nowego prawa pozostało długa
Niezależnie od tego, co przeczytacie powyżej i poniżej, musicie pamiętać, iż droga do wprowadzenia opisywanych zmian, pozostało długa. W tej drodze wiele szczegółów może się zmienić, może zostać wycofanych, mogą zostać wprowadzone nowe.
To co czytacie, jest PROJEKTEM USTAWY. Został on opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Jest na pierwszym etapie drogi legislacyjnej, czyli projekt został przyjęty przez Radę Ministrów. Kolejne etapy to prace w Sejmie (czyli wielokrotne czytania, konsultacje publiczne i eksperckie, wprowadzanie poprawek, głosowania), prace w Senacie, następnie kolejne rozpatrywanie poprawek, a dopiero na wtedy podpis (lub veto) prezydenta, a na koniec publikacja z (odroczoną?) datą wejścia w życie. Jak widać, droga jest długa i do szczegółów póki co nie warto się przywiązywać. Ale należy ten proces obserwować, co też postaramy się uczynić.
Projekt nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym – szczegóły
Poniżej przeczytacie oficjalny i oryginalny komunikat wystosowany przez Ministerstwo Infrastruktury. W komunikacie opisane zostały zmiany, które przedstawiono w projekcie nowelizacji ustawy.
treść poniżej pochodzi
ze strony Ministerstwa Infrastruktury
Opracowany w MI projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC76) został 2 września 2025 r. przyjęty przez Radę Ministrów.
– Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest absolutnym priorytetem naszego rządu. Chcemy, żeby ludzie czuli się bezpiecznie na polskich drogach, a służyć mają temu przepisy – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Prawo jazdy od 17. roku życia – jazda pod okiem doświadczonego kierowcy
Nowelizacja zakłada wprowadzenie możliwości kierowania samochodami osobowymi (kat. B prawa jazdy) przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, z doświadczonym kierowcą (opiekunem). Obniżenie dolnej granicy wiekowej odbywa się na wzór innych państw Unii Europejskiej. w tej chwili prawa jazdy kategorii B są wydawane 17-latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech. Zmiana ta jest podyktowana potrzebą zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jednocześnie ma na celu zwiększenie mobilności młodych osób, co jest najważniejsze w niwelowaniu zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
Młody kierowca do ukończenia 18 roku życia będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy dla 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy – przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat.
Osoba towarzysząca z kolei będzie musiała mieć ukończone co najmniej 25 lat, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków.
Do czasu ukończenia 18 lat nie będzie można także przewozić osób taksówką ani wykonywać transportu drogowego rzeczy, np. jako kurier.
Okres próbny dla młodych stażem kierowców
Projekt zakłada wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B (w przypadku młodych kierowców – trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat). W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit 0,0 prom. alkoholu w organizmie oraz 0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.
Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie miał obowiązek ukończenia praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym będzie skutkowało wydłużeniem go o 2 lata.
Kaski dla dzieci do 16 lat
Przepisy opracowanego w MI projektu rozszerzają obowiązek używania kasków ochronnych przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego (UTO) w odniesieniu do osób, które nie ukończyły 16 roku życia. Wyjątkiem będzie jazda pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego. Obowiązek używania kasków ochronnych będzie dotyczył także dziecka w wieku do 7 lat przewożonego na rowerze. Zmiana przepisów w tym zakresie będzie również wdrożeniem rekomendacji Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczących zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym. Propozycja wprowadzenia obowiązku używania kasków ochronnych uzyskała ponadto pozytywną rekomendację Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego funkcjonującego w Instytucie Transportu Samochodowego.
- W ostatnich latach obserwujemy rosnącą popularność korzystania w ruchu drogowym z hulajnóg elektrycznych i rowerów wśród coraz młodszych użytkowników. w tej chwili użytkownicy rowerów, rowerów elektrycznych, hulajnóg elektrycznych lub innych urządzeń transportu osobistego nie mają obowiązku korzystania z kasków ochronnych, choć jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa. Rozwojowi mobilności i postępowi technologicznemu musi jednak towarzyszyć odpowiednie zabezpieczenie zdrowia i życia użytkowników tych środków transportu – prawo powinno być adekwatne do zmieniającej się rzeczywistości – powiedział minister D. Klimczak
W zderzeniach z udziałem hulajnóg elektrycznych powszechne są urazy głowy. To jedna trzecia wszystkich urazów odnoszonych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych. Badania pokazują wyraźny związek między niestosowaniem kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej a urazowym uszkodzeniem mózgu.
Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym
Kolejnym rozwiązaniem jest zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.
Większość ofiar śmiertelnych to skutek wypadków drogowych poza obszarem zabudowanym, spowodowanych jazdą z nadmierną prędkością, dlatego w ocenie MI konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu obejmującego zatrzymywanie prawa jazdy na obszarze zabudowanym na takie drogi.
Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
Bardzo częstym zjawiskiem jest łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Dziś grozi za to jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy. Osoba, która będzie kierowała pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem uprawnień.
Kierowcy często nic sobie nie robią z czasowego zatrzymania prawa jazdy. Proponujemy, by taka osoba, która nie zastosuje się do czasowego zatrzymania prawa jazdy i wsiądzie za kółko i zatrzyma ją policja, miała odebrane uprawnienia na stałe i dopiero po pięciu latach będzie mogła ubiegać się o nabycie tego typu uprawnień.
Redukcja punktów karnych nie za wszystkie wykroczenia
Projekt MI przewiduje też ograniczenia w możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia, m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.
Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h
Odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez rolników jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Ciągniki rolnicze dziś są bardzo nowoczesne, dużo bezpieczniejsze niż kiedyś, przystosowane do poruszania się z dużo większą prędkością, są też dużo lepiej wyposażone. Nie ma więc uzasadnienia dla ograniczeń, takich jak dla pojazdów sprzed kilkudziesięciu lat.
Obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy drogowe osób
Projekt MI przewiduje także obniżenie wieku kierowców autobusów wykonujących krajowe przewozy osób, a tym samym wpisuje się w działania rządu związane z walką z deficytem kierowców zawodowych. Dzięki tym zmianom, już 18 letni kierowca zawodowy będzie mógł wykonywać przewozy na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.
Korzystanie z buspasów
Nowelizacja kodeksu drogowego wprowadza ponadto możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy zespołów ratownictwa medycznego, również bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych, a do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem.