Potężny urząd chce zmienić... kształt SUV-ów. Wszystko dla bezpieczeństwa

auto.wprost.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Ford F-150 Raptor R MY 2023 Źródło: Ford


SUV-y i pickupy są ogromne i przez swoją konstrukcję niebezpieczne, doszła do wniosku amerykańska organizacja NHTSA. Chce więc zmienić ich kształt, a przez to i wygląd.


Za bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego w Stanach Zjednoczonych odpowiada rządowa agencja (w Polsce można by użyć porównania do ministerstwa): National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). To wszechpotężna organizacja, od której zależy tak naprawdę wszystko w motoryzacji (tak jak od Federal Drug Administration zależy wszystko w farmacji).


NHTSA wyliczyła, iż liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych z udziałem pieszych wzrosła o 33 procent w ciągu ostatnich 20 lat. Stało się tak, mimo iż w samych samochodach ginie mniej osób. Teraz NHTSA chce coś z tym zrobić, ponieważ uważa, iż ofiarami stali się piesi i niechronieni uczestnicy ruchu.


Poważniejsze obrażenia


Proponowane przez NHTSA przepisy mają na celu wprowadzenie nowych norm bezpieczeństwa w celu złagodzenia obrażeń dla głów pieszych w zderzeniach czołowych. Może to stanowić problem dla pickupów i SUV-ów, które stały się większe niż kiedykolwiek.


Przepisy proponowane przez NHTSA nie wymieniają konkretnych pojazdów, ale podkreślają rolę „zasadniczo całego segmentu pickupów i dużych SUV-óww Stanach Zjednoczonych”. Szczególną uwagę NHTSA zwraca się na projekty masek, chociaż w przypadku szczególnie dużych pojazdów przepis może również uwzględniać kratki i osłony. Wymagałby on, aby pojazdy spełniały określone parametry dotyczące kontaktu z pieszymi, ponieważ większość kolizji ma miejsce, gdy ktoś znajduje się przed pojazdem. W testach wykorzystano dwa rozmiary głowy — jeden zbliżony do sześcioletniego dziecka, a drugi do osoby dorosłej.


238-stronicowy dokument zawiera wytyczne i zalecenia dotyczące konstrukcji masek pojazdów, błotników i ustala parametry, w jaki sposób powinny one chronić pieszych. Generalnym wnioskiem jest to, iż nowe konstrukcje musiałyby lepiej łagodzić siłę uderzenia głowy pieszego.


Kryzys bezpieczeństwa


– Mamy kryzys zgonów na drogach. Wśród narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg, takich jak piesi, pozostało gorzej – powiedziała zastępca szefa NHTSA Sophie Shulman. – W latach 2013–2022 liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych wzrosła o 57 procent z 4779 do 7522. Nowe wytyczne sprawią, iż pojazdy będą projektowane tak, aby chronić osoby znajdujące się wewnątrz i na zewnątrz przed poważnymi obrażeniami lub śmiercią. Będziemy przez cały czas pracować nad tym, aby nasze drogi były bezpieczniejsze dla wszystkich i będziemy starali się chronić narażonych na niebezpieczeństwo innych niż kierowcy użytkowników dróg.


Wszystkie SUV-y niebezpieczne


W ostatnich latach NHTSA wiele uwagi poświęciła SUV-om i pickupom ze względu na ich ogromne przody, które powodują większe obrażenia u pieszych, a także ograniczają widoczność kierowcom. W 2023 roku Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) stwierdził, iż pojazdy z wysokimi przodami stanowią takie samo ryzyko dla pieszych, jak ogromne ciężarówki. Raport IIHS był również krytyczny wobec SUV-ów średniej wielkości (w Europie określanych jako największe).


Proponowane przez NHTSA nowe przepisy są w tej chwili konsultowane publicznie. Kiedy miałyby wejść w życie, na razie nie wiadomo.
Idź do oryginalnego materiału