Obowiązkowa naklejka na samochód już w przyszłym roku. Uwaga na nowe przepisy

ddbelchatow.pl 1 godzina temu
Zdjęcie: foto Pixabay


Powróci również obowiązkowa naklejka na samochód z zielonym listkiem. Co ważne, regulacje obejmą nie tylko zmotoryzowanych, ale także rowerzystów i użytkowników hulajnóg.

Zielony listek obowiązkowy na aucie – nowe oznaczenie młodych kierowców

Najbardziej widoczną zmianą dla wszystkich uczestników ruchu będzie wprowadzenie obowiązkowego oznakowania samochodów prowadzonych przez młodych kierowców. Zgodnie z art. 90b każdy początkujący będzie musiał umieścić z przodu i z tyłu pojazdu białą, okrągłą naklejkę z zielonym listkiem klonowym.

Instruktorzy nauki jazdy przekonują, iż to rozwiązanie wpłynie pozytywnie na zachowania na drogach. – Uzasadni wolniejszą jazdę wynikającą z ograniczeń obowiązujących w okresie próbnym. Wzbudzi też uzasadnioną szczególną ostrożność w stosunku do tak oznaczonego pojazdu, który może wykonywać nieprzewidziane manewry spowodowane małym doświadczeniem kierującego – wskazują eksperci.

Brak oznakowania będzie traktowany jak prowadzenie auta bez uprawnień. Konsekwencją może być mandat w wysokości od 1500 zł, a choćby kara aresztu.

Prawo jazdy dla 17-latków – zmiany w zasadach

Jedną z największych rewolucji będzie umożliwienie zdobycia prawa jazdy kategorii B osobom w wieku 17 lat. Aby to było możliwe, konieczna będzie pisemna zgoda rodziców lub opiekunów.

Młody kierowca nie otrzyma jednak pełnej samodzielności. Do osiągnięcia pełnoletności będzie mógł prowadzić samochód tylko na terenie Polski i przez pierwsze 6 miesięcy wyłącznie w towarzystwie dorosłego opiekuna. Taka osoba musi mieć minimum 25 lat, co najmniej 5-letnie doświadczenie za kółkiem i zawsze być trzeźwa.

Okres próbny – dłuższy i bardziej restrykcyjny

Osoba, która uzyska prawo jazdy w wieku 17 lat, będzie miała trzyletni okres próbny. W przypadku kierowców starszych pozostanie on dwuletni.

Nowe przepisy przewidują możliwość jego przedłużenia – jeżeli w okresie próbnym kierowca popełni dwa wykroczenia, starosta wydłuży okres nadzoru o kolejne 2 lata. Trzecie wykroczenie oznacza cofnięcie prawa jazdy.

Zatrzymanie prawa jazdy – nowe przesłanki

Nowelizacja rozszerza katalog sytuacji, w których dokument może zostać odebrany na 3 miesiące. Oprócz przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym, utrata prawa jazdy będzie groziła również za jazdę z prędkością o ponad 50 km/h większą niż dopuszczalna na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Ministerstwo wskazuje na dane statystyczne: 80 proc. wszystkich wypadków ma miejsce na tego typu drogach, a aż 87 proc. ofiar śmiertelnych ginie właśnie na nich. – Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, iż aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym – podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc z ITS.

Kierowca, który mimo zatrzymanego prawa jazdy przez cały czas prowadzi auto, będzie narażony na całkowite cofnięcie uprawnień.

Punkty karne – brak taryfy ulgowej przy poważnych wykroczeniach

Nowy system punktów karnych oznacza koniec z możliwością redukcji punktów w przypadku najpoważniejszych naruszeń. Kursy w WORD-ach będą dostępne tylko dla tych, którzy dopuścili się drobniejszych wykroczeń.

Za ciężkie przewinienia nie będzie już żadnej furtki. Dotyczy to:

  • przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h (13–15 punktów, mandat do 2500 zł, w recydywie do 5000 zł),
  • wyprzedzania na przejściu dla pieszych (15 punktów i 1500 zł, przy powtórce 3000 zł),
  • przejazdu na czerwonym świetle (15 punktów i 500 zł).

Szkolenie obowiązkowe – koszt 300 zł

Kierowcy młodzi stażem muszą liczyć się także z koniecznością odbycia dodatkowego szkolenia w sytuacji, gdy przekroczą 12 punktów karnych w okresie próbnym. Kurs będzie obowiązkowy, potrwa godzinę i zostanie wyceniony na 300 zł.

Ćwiczenia przewidują m.in. jazdę w zakręcie przy różnych prędkościach, testy hamowania awaryjnego w linii prostej oraz w zakręcie, a także manewry z aktywnym i wyłączonym systemem ESP.

Instruktorzy mają w ten sposób pokazać młodym, jak łatwo stracić panowanie nad pojazdem oraz jak reaguje samochód w trudnych warunkach.

Kaski dla dzieci i młodzieży – obowiązkowe przepisy

Nowelizacja obejmuje również rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Każdy do 16. roku życia będzie musiał zakładać kask ochronny. Obowiązek dotyczy także dzieci przewożonych w fotelikach rowerowych.

Rodzic, który nie dopilnuje tego wymogu, zapłaci mandat od 20 do 100 zł. Wyjątek przewidziano jedynie dla sytuacji, gdy jazda odbywa się pod bezpośrednią opieką osoby dorosłej.

Przywileje dla aut elektrycznych i karetek

Zachętą dla właścicieli aut elektrycznych będzie możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku. Dotyczy to również samochodów napędzanych wodorem. Z dodatkowego uprawnienia skorzystają też karetki, choćby jeżeli nie mają włączonych sygnałów.

Kiedy wejdą w życie nowe regulacje?

Większość przepisów zacznie obowiązywać trzy miesiące po publikacji w Dzienniku Ustaw, te mają pojawić się jeszcze w 2025 roku. Nakaz używania kasków dla dzieci i nastolatków wejdzie w życie pół roku później.

Idź do oryginalnego materiału