Najdłuższy most świata Hongkong-Zhuhai-Makau. “Nie wolno na nim ziewać” [WIDEO]

stanwiedzy.pl 7 miesięcy temu

Niezwykłe budowle świata i most Hongkong-Zhuhai-Makau. Jak powstał najdłuższy most na świecie, zwany mostem śmierci” i jak długo trwała budowa? Dlaczego nie wolno na nim ziewać? Okazuje się, iż ta imponująca drogowa przeprawa mostowo-tunelowa przez deltę Rzeki Perłowej ma konkurencję, bo nieopodal powstaje kolejna imponująca przeprawa mostowa.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau to najdłuższy morski most świata (przynajmniej w momencie oddania do użytku). Łączy trzy miasta, które ma w nazwie. Śmiało można nazwać go inżynieryjnym cudem świata. Długość mostu głównego wynosi 23 kilometry. Razem z drogami dojazdowymi długość mostu wynosi 55 km. Obowiązują na nim specjalne zasady i ograniczenia, m.in. nie wolno… ziewać! Jak powstawał i ile kosztował? Ile kosztuje jego utrzymanie?

Stan Wiedzy

Most Hongkong-Zhuhai-Makau – najdłuższy most świata i chiński symbol

Most Hongkong-Zhuhai-Makau miał nawiązywać do konstrukcji powstałej wcześniej pomiędzy Danią i Szwecją, zwaną Oresund. Projekt połączenia Hongkongu z Makau przeprawą mostową został po raz pierwszy zaproponowany przez założyciela firmy nieruchomości Hopewell Holdings, Gordona Wu w latach 80. XX wieku. Realizacja projektu wówczas była niemożliwa ze względu na niedobór pracowników i limitowane zasoby naturalne Hongkongu. W kolejnych latach priorytetem była budowa nowego lotniska w Hongkongu – Chek Lap Kok na wyspie Lantau.

W latach 2003–2006, gdy pozwolił na to dynamiczny rozwój ekonomiczny regionu, zlecono przeprowadzenie badań warunków budowy mostu. Budowę rozpoczęto w 2009 roku, a do użytku miał zostać oddany w 2016 roku. Budowa zaliczyła jednak dwuletnie opóźnienie. Konstruktorzy musieli pokonać wiele wyzwać o niespotykanej dotąd skali i złożoności, m.in. pod względem technicznym, hydrologicznym, meteorologicznym, logistycznym czy administracyjnym. Meng Fanchao, główny inżynier mostu, w wywiadzie dla chińskiej telewizji CGTN, wyjaśnił, iż “projektanci byli zmuszeni do kompletnej zmiany podejścia w planowaniu i organizacji budowy mostu, które zostały zdefiniowane przez
dużą skalę, prefabrykację, standaryzację i montaż w warunkach morskich
“.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau/Wikimedia Commons

Jednym z najpoważniejszych wyzwań była konieczność osadzenia głównej konstrukcji nośnej w słabej warstwie geologicznej, a przy tym uwzględnienia dużego zróżnicowania geologicznego terenu. Dodatkowo, mosty podwieszone znajdują się w miejscu podatnym na drgania wywołane silnym wiatrem. Konieczne było więc zbudowanie odpowiednich modeli (w skali 1:50 i skali 1:20 oraz modelu pełnego mostu w skali 1:70) i przetestowanie ich w tunelu aerodynamicznym badania wibracji indukowanej wirami powietrza (vortex-induced vibrations – VIV).

Konstrukcja została otwarta dla ruchu samochodowego 23 października 2018 roku. Na otwarciu obecny był przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinping. Ceremonia otwarcia została zorganizowana w zakładach odprawy imigracyjnej, na jednej ze sztucznych wysp. Wzięło w niej udział ok. 700 gości. Meng Fanchao stwierdził, że powstał nie tylko most jako budowla, ale przede wszystkim stworzono “przekaz kulturowy”.

Most, tunel i odporność na kataklizmy

Konstrukcja jest niezwykle wytrzymała. Ma opierać się tajfunom i trzęsieniom ziemi. Na most składają się drogi łączące, wiadukty i tunele między Zhuhai i Hongkongiem. Co więcej, niemal 7-kilometrowy odcinek zaburzony jest w podwodnym tunelu na głębokości 45 metrów. Było to konieczne, bo most przecina morze w delcie Rzeki Perłowej. Nie mógł blokować w żaden sposób swobodnego ruchu statków. Co ważne, bliskość lotniska w Hongkongu nie pozwalała na budowę mostu o pylonach wyższych niż
88 m., więc konieczne było zejście pod wodę. Całkowita długość tunelu wynosi 6,75 km, w tym pod wodą
znajduje się ok. 5,7 km konstrukcji. Jest to w tej chwili najdłuższy podwodny tunel na świecie, osadzony na dnie morskim na głębokości 44,5 m. Musi być odporny m.in. na duże ciśnienie i czynniki korozyjne występujące w wodzie i glebie morskiej. Przejście z mostu do tunelu mogło być zrealizowane tylko przez dwie nowo usypane wyspy, usytuowane od najbliższego lądu od kilku do kilkunastu kilometrów. w tej chwili na wyspie o powierzchni blisko 209 ha, usytuowanej obok portu Zhuhai, mieszczą się: centrum zarządzania mostami, służby drogowe i ratownicze oraz punkty poboru opłat.

Do tego zbudowano specjalne skrzyżowania i kanały łączące uławiające zmianę ruchu z lewostronnego na prawostronny. w Hongkongu i Makau obowiązuje ruch lewostronny, ale na terytorium Chin obowiązuje ruch prawostronny. Przeprawa nie jest obsługiwana przez transport publiczny, choć kursują specjalne autobusy dla kierowców nie posiadających zezwoleń na przejazd.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau – wjazd do tunelu

Most na którym kierowcy nie mogą ziewać

Przeprawa Hongkong-Zhuhai-Makau skróciła podróż między Hongkongiem a Zhuhai z 4 godzin do 30 minut. To wielkie ułatwienie dla 68 milionów osób, które zamieszkują region. Jednak na najdłuższy most świata nie można ot tak wjechać bez pozwolenia. Trzeba je uzyskać, by przejechać całą trasę, a do tego wnieść opłatę. Projektując most założono, iż każdego dnia będzie przez niego przejeżdżać ok. 9,2 tys. pojazdów. W miarę pojawiania się alternatywnych dróg, wartości te zmniejszono.

Projektując most przewidziano, iż taka trasa może powodować senność. Wzdłuż mostu rozmieszczono specjalne kamery, wykrywające ziewanie. jeżeli ktoś ziewnie trzy razy, wówczas system komputerowy powiadamia władze. Policja nieustannie monitoruje most, by nie dopuścić do ewentualnych ataków terrorystycznych.

Sandomierz – co zobaczyć? Atrakcje turystyczne w Sandomierzu

Most śmierci

Ze względu na liczbę ofiar, które pochłonęła budowa mostu, nazywa się go “mostem śmierci – oficjalne dane mówią o 18 zmarłych pracownikach – co najmniej 9 pracowników po stronie Hongkongu. Nie podano jak wiele pracowników zostało rannych, ale podobno do poważnych wypadków dochodziło codziennie podczas budowy mostu.

Jak zwracają uwagę ekolodzy, most miał zniszczyć także także lokalny ekosystem oraz przetrzebił populację delfina chińskiego. WWF twierdzi, iż straty jakie most Hongkong-Zhuhai-Makau wyrządził lokalnej przyrodzie są już nie do naprawienia. Władze tłumaczą się, iż budując rekordową przeprawę morską dbano o ochronę lokalnej fauny i flory, przez co doszło do opóźnienia prac. Budując most Hongkong-Zhuhai-Makau m.in. zaniechano stosowania młotów udarowych do wbijania pali w dno zatoki dla ograniczenia hałasu i drgań podwodnych.

CZYTAJ WIĘCEJ: Chiny przegrały wojnę z wróblami. Zginęło kilka milionów osób

Budowa mega mostu. Koszty i możliwości

Budowa mostu pochłonęła 400 000 ton stali. Dla porównania, tyle co byłoby potrzebne, by zbudować 60 wież Eiffla. Kosztu Koszty budowy mostu, dróg łączących i sztucznych wysp sięgnęły ponad 20 mld dolarów, a sam most kosztował blisko 7 mld dol. Chińskie władze twierdzą, iż eksploatacja mostu niedługo może przynosić krajowi blisko 1,5 bln dol. zysku. Jak się jednak okazuje, most zarabia na przejazdach ok. 86 mln dol. rocznie. Nie wiadomo jakie są koszty utrzymania mostu Hongkong-Zhuhai-Makau, ale podobno wynoszą jedną trzecią tej kwoty. Chodzi jednak o coś znacznie więcej niż tylko “grosze” zarabiane na wydawaniu pozwoleń na przejazd mostem.

Przeprawa to najważniejszy element rozwoju Delty Rzeki Perłowej, która jest jedną z największych stref transportowo-przeładunkowych na świecie, z takimi portami morskimi jak Hongkong, Shenzhen i Kanton (Guangzhou). Trafia tam rocznie ponad 63 mln kontenerów (TEU), a lotniska wokół zatoki obsługują choćby 140 milionów pasażerów. Co więcej, miasto Shenzhen, graniczące z Hongkongiem, jest największym skupiskiem zakładów przemysłu elektronicznego i nazywa się je chińską Doliną Krzemową. Jak opisuje Krzysztof Dąbrowiecki, “eksperymentalny obszar ekonomiczny w tym rejonie niewątpliwie stał się motorem ekonomii Chin i fabryką dla całego świata”.

Most również znaczenie symboliczne, to to pierwszy raz, kiedy to trzy strony wspólnie pracowały nad jednym projektem.

Krytycy nazywają most Hongkong-Zhuhai-Makau mianem “wielkiego białego słonia”, który nie zapewnia żadnego zwrotu ekonomicznego. Zwolennicy przekonują, iż to sprawa drugorzędna, bo most ma znaczenie symboliczne, ponieważ zapewnia połączenie Hongkongu z kontynentem

– pisze Komputer Świat.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau ma konkurencję. Powstaje nowa mega konstrukcja

Most Hongkong-Zhuhai-Makau ma żywotność oszacowaną na 120 lat. Jego blask może przygasnąć znacznie wcześniej. W budowie znajduje się już 24-kilometrowy most Shenzhen – Zhongshan, który oddalony jest o kilkadziesiąt kilometrów na północ od HZMB. Połączy brzegi zatoki w obrębie chińskiego terytorium. Co najważniejsze, zagwarantuje on większą łatwość i wygodę przejazdu, bez ograniczeń związanych z odprawami na granicach. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie oddany do użytku już w 2024 roku. Będzie to trzeci obiekt mostowy przecinający Zatokę Perłową. Jak zapowiadają Chiny wówczas Zatoka Perłowa rozwinie się w zawrotnym tempie i stanie się największym na świecie hubem technologicznym, deklarując San Francisco, Tokio i Nowy Jork.

Źródło: Komputer Świat, Biblioteka Nauki, Krzysztof Dąbrowiecki “Morska przeprawa mostowa
Hongkong – Zhuhai – Makau”, CNN Travel, Inżyniera.com/Magdalena Januszek – “Najdłuższa na świecie przeprawa mostowo-tunelowa już otwarta”

Foto: Wikimedia Commons/N509FZ

Więcej wiedzy? Zobacz

i Facebook

The 34-mile-long Zhuhai-Macau bridge opens in Hong Kong

A tour of the Hong Kong–Zhuhai–Macau mega bridge

Idź do oryginalnego materiału