Łatwiej o utratę prawa jazdy. Rząd przyjął projekt nowelizacji prawa

radio.lublin.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Łatwiej o utratę prawa jazdy. Rząd przyjął projekt nowelizacji


Kierowcy łatwiej będą mogli stracić prawo jazdy. Rząd przyjął przyjął projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, w którym mowa jest między innymi o utracie dokumentów po przekroczeniu prędkości o ponad 50 km/h w terenie niezabudowanym.

O szczegółach Tomasz Maczulski.

W teorii zmiany mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i przyczynić się do spadku liczby wypadków. Jak będzie w praktyce, czas pokaże. W noweli mowa jest o utracie prawa jazdy po przekroczeniu prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej i to poza obszarem zabudowanym. Część specjalistów pozytywnie ocenia rządowe zmiany.

Wśród takich osób jest Maciej Bednik z Automobilklubu Wielkopolskiego.

– Kierowcy przyznają w rozmowach, iż w mieście pilnują tej „pięćdziesiątki”, bo jeszcze na mandat mogą się godzić, ale prawo jazdy zatrzymane na trzy miesiące już bardzo boli – mówi Bednik.

CZYTAJ: Strażacy z OSP Wronów apelują o pomoc. Ich jedyny wóz uległ poważnej awarii

Mimo to niektórzy sceptycznie podchodzą do wspomnianego pomysłu. Zdaniem wieloletniego instruktora nauki jazdy z Lublina Macieja Brewczuka rządowe zmiany to jedynie kosmetyka.

– Zatrzymywanie prawa jazdy czy zabieranie uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych jest bodaj najmniej skuteczną karą, jaka występuje w polskim prawie, bo nieraz słyszeliśmy o takich sytuacjach, iż ktoś stracił uprawnienia, a później zatrzymywano go za takie samo albo jeszcze gorsze przestępstwo czy wykroczenie. Najczęściej dotyczy to osób jeżdżących po alkoholu, ale także recydywistów przekraczających dozwoloną prędkość – wskazuje instruktor.

Stąd też zdaniem Brewczuka o wiele ważniejsza od karania jest edukacja.

– Chodzi o to, żeby uświadomić ludziom, jak należy się zachowywać, iż nie są sami na drodze i droga nie jest tylko dla ich wygody, tylko dla ogólnego bezpieczeństwa, żeby wszyscy bezpiecznie wrócili do domu. Wydaje mi się, iż tutaj większa rola rodziny, szkoły niż instruktorów nauki jazdy, bo my tak naprawdę dostajemy już w dużej mierze gotowego i uformowanego człowieka – mówi Brewczuk.

CZYTAJ: 4 promile i brak „prawka”. Jazdę skończył w rowie

A wiadomo, czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Stąd też wychowanie od najmłodszych lat będzie przekładać się na nasze nawyki, gdy będziemy już starsi.

Co na ten temat sądzą kierowcy?

– Myślę, iż to trzeba by sprecyzować. W przypadku, gdy faktycznie warto zwolnić, bo jest niebezpiecznie itd., OK. Nie powinni zabierać prawa jazdy, bez przesady. Zależy od sytuacji, bo czasami trzeba przekroczyć tę prędkość, żeby wyprzedzić ciężarówkę. To jest w porządku, na pewno będzie bezpieczniej. Zwłaszcza młodzi dość często przekraczają prędkość – mówią kierowcy.

– Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h to ogromna różnica – podkreśla instruktor techniki jazdy, kierownik Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy w Lublinie, Jakub Jankowski. – Jedziemy 50 km/h, czyli pokonujemy 14 metrów w ciągu sekundy, czyli zaczniemy efektywnie hamować dopiero za te 14 metrów. 14 metrów ma naczepa tira. Przy 100 km/h to już 28 metrów. Ogromny dystans. U nas w ośrodku to codzienność, iż kierowcy przyjeżdżają i nie są świadomi tego, czym dysponują w samochodzie.

A brak świadomości może kosztować kierowców choćby życie.

– Ważne jest również to, abyśmy my sami nie pozwalali na przekraczanie prędkości – dodaje Brewczuk. – Interweniujmy, o ile ktoś z naszych znajomych, z naszej rodziny chce wsiąść za kółko np. po pijanemu albo o ile widzimy, iż jedzie z nami za szybko. To też i nasza rola.

To nie wstyd zwrócić komuś uwagę. Wstyd to wsiadać za kółko po pijanemu lub przekraczać dozwoloną prędkość.

W ubiegłym roku w Polsce w wypadkach drogowych zginęło 1896 osób. Oznacza to, iż średnio na polskich drogach ginęło 5 osób dziennie. Według policyjnych jedną z najczęstszych przyczyn wypadków jest właśnie przekroczenie dozwolonej prędkości.

MaTo / opr. WM

Fot. pexels.com

Idź do oryginalnego materiału