W środowy poranek doszło do tragicznej katastrofy samolotu Embraer 190, który rozbił się w pobliżu miasta Aktau na kazachstańskim wybrzeżu Morza Kaspijskiego. Na pokładzie znajdowało się 67 osób, z których 38 poniosło śmierć. Wstępne ustalenia wskazują, iż katastrofa samolotu w Kazachstanie miała miejsce na skutek zderzenie ze stadem ptaków.
Katastrofa samolotu w Kazachstanie. Trzy fakty:
- 38 osób zginęło, a 29 przeżyło, z czego 11 jest w stanie ciężkim.
- Władze wskazują, iż przyczyną katastrofy mogło być zderzenie ze stadem ptaków.
- 26 grudnia w Azerbejdżanie ogłoszono dniem żałoby narodowej.
Tragiczne szczegóły katastrofy
Katastrofa samolotu Embraer 190, należącego do linii Azerbaijan Airlines, miała miejsce o godzinie 11:30 czasu astańskiego. Maszyna leciała z Baku do Groznego, jednak warunki pogodowe zmusiły ją do zmiany kursu na lotnisko w Aktau. Podczas próby awaryjnego lądowania doszło do zderzenia z ziemią, po czym samolot stanął w płomieniach.
Na pokładzie znajdowało się 67 osób, w tym pasażerowie z czterech krajów: Kazachstanu, Azerbejdżanu, Rosji i Kirgistanu. 38 osób zginęło, a 29 przeżyło, z czego 11 jest w stanie ciężkim. Wicepremier Kazachstanu Kanat Bozumbajew poinformował, iż ciała wielu ofiar są tak zwęglone, iż konieczne będzie zastosowanie specjalistycznych metod identyfikacji.
Czytaj więcej: Katastrofa ATR-72 w Brazylii. Co było przyczyną wypadku?
Przyczyny wypadku: zderzenie ze stadem ptaków
Wstępne informacje przekazane przez władze Kazachstanu wskazują na utratę sterowności maszyny po zderzeniu ze stadem ptaków. Piloci zgłaszali problem wieży kontrolnej w Aktau, zanim stracili kontrolę nad samolotem. Ostateczne przyczyny katastrofy zostaną ustalone po analizie odnalezionej czarnej skrzynki i przesłuchaniu świadków.
Zdarzenie wzbudziło międzynarodowe zainteresowanie, a w Azerbejdżanie 26 grudnia ogłoszono dniem żałoby narodowej. Linie Azerbaijan Airlines wyraziły swoje głębokie ubolewanie, podkreślając, iż ten dzień jest niezwykle trudny zarówno dla pasażerów, jak i załogi samolotu.
Losy feralnego samolotu
Rozbity Embraer 190 został wyprodukowany w 2013 roku i był użytkowany przez różne linie lotnicze, w tym niskokosztową Buta Airways. W chwili katastrofy należał ponownie do Azerbaijan Airlines. Według dostępnych informacji, samolot miał być skierowany na lotnisko zapasowe w Machaczkale, ale konieczność przelotu nad górami zmusiła załogę do lądowania w Aktau.
Tragiczne zdarzenie przypomina o wyzwaniach, jakie wiążą się z eksploatacją maszyn w trudnych warunkach atmosferycznych i niespodziewanych sytuacjach.
mn