Kary umowne za opóźnienia w transporcie problemem 7 na 10 przewoźników. Co może pomóc?

truckfocus.pl 4 dni temu

Problem opóźnień w dostawach oraz związanych z nimi kar umownych jest poważnym wyzwaniem dla polskiej branży TSL. Raport Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) wskazuje, iż aż 74% firm regularnie spotyka się z zapisami o karach umownych choćby za kilkuminutowe opóźnienia, niezależnie od przyczyny.

Skutki nieterminowych dostaw to nie tylko spadek zadowolenia klientów i utrata kontrahentów , ale także ryzyko płacenia wysokich kar, które często są wyższe niż realnie poniesiona szkoda. Aż 76,5% przewoźników walczy z problemem częstego lub bardzo częstego uzależnienia kar umownych za sytuacje, na które nie mają wpływu.

Rola Estimated Time of Arrival (ETA)

Eksperci wskazują, iż kluczem do dotrzymywania terminów i budowania zaufania klientów jest efektywne planowanie transportu, oparte na systemach telematycznych z modułem do obliczania Przewidywanego Czasu Przybycia (ETA).

ETA to szacowany termin dotarcia pojazdu z ładunkiem na miejsce przeznaczenia. Precyzyjne obliczenie ETA wymaga monitorowania i analizowania w czasie rzeczywistym wielu czynników, w tym prędkości pojazdu, odległości, zatorów, kontroli czy nagłych zamknięć dróg.

– Dokładny pomiar ETA pozwala na elastyczne reagowanie na nieprzewidziane zdarzenia na trasie w czasie rzeczywistym, a co za tym idzie, na minimalizowanie kosztownych finansowo i wizerunkowo opóźnień. Spedytorzy i dyspozytorzy nie muszą dzisiaj obliczać czasu dojazdu manualnie. Do dyspozycji mają systemy telematyczne z funkcją pomiaru ETA. Dla przykładu, do naszej telematyki GBox można łatwo dodać moduł ETA Smart. To inteligentne narzędzie predykcyjne, które samo oblicza planowany czas przybycia, uwzględniając bieżące warunki drogowe, ruch na trasie oraz pozostały czas pracy kierowcy na podstawie danych automatycznie pobranych z tachografu, co jest bardzo ważne, bo spedytor od razu wie o koniecznych odpoczynkach truckera w trasie lub ile pozostało godzin jazdy do przerwy i nie musi takich obliczeń wykonywać manualnie – wyjaśnia Krzysztof Manys, specjalista ds. wdrożeń systemów, Grupa Eurowag.

Wieloobszarowe korzyści z ETA

Firmy transportowe, które mierzą ETA, zyskują możliwość elastycznego reagowania na nieprzewidziane zdarzenia na trasie w czasie rzeczywistym, minimalizując tym samym kosztowne finansowo i wizerunkowo opóźnienia.

Krzysztof Manys wymienia główne korzyści:

  • Minimalizacja opóźnień i redukcja ryzyka płacenia wysokich kar umownych.
  • Wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy jako transparentnego i rzetelnego partnera biznesowego.
  • Szybsze planowanie przejazdów zgodnych z przepisami z zakresu czasu pracy.
  • Poprawa efektywności planowania tras w perspektywie długofalowej poprzez ocenę, które odcinki lub pory są najbardziej korzystne, co pozwala rzetelniej przewidzieć opłacalność zleceń transportowych.

Choć opóźnień w transporcie nie da się całkowicie wyeliminować, można je skutecznie ograniczyć poprzez połączenie technologii (telematyki i modułów ETA) z wiedzą i doświadczeniem spedytorów oraz płynną komunikacją.

Idź do oryginalnego materiału