Groźny wypadek w Tunelu. 10 poszkodowanych i poważne obrażenia – spokojnie, to ćwiczenia

moto3m.pl 3 godzin temu

W sobotnią noc (18 października) strażacy i ratownicy medyczni ćwiczyli w zamkniętym tunelu pod Martwą Wisłą. Czekała na nich zaaranżowana, realistyczna sytuacja. – Ćwiczymy, żebyśmy byli przygotowani i zadziałali w pełni profesjonalnie, jeżeli kiedyś miałoby dojść do sytuacji naprawdę niebezpiecznej – mówi bryg. Jacek Jakóbczyk z KM PSP w Gdańsku.

Wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą

W jednej z nitek tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów doszło do wypadku dwóch samochodów osobowych, każdym z nich podróżowało po pięć osób. Zdarzenie zauważa dyżurny Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) i wzywa służby na miejsce… Na szczęście to tylko początek scenariusza ćwiczeń w tunelu, które przeprowadzono w nocy w sobotę (18 października). Operacja odbyła się w zamkniętym z jeszcze jednego powodu obiekcie – równolegle odbywały się tu cykliczne prace serwisowe.

Ewakuacja rannych

Po zamknięciu ruchu przez dyżurnych centrum zarządzania, w nitce w kierunku Stogów, stanęły dwa wraki, w których miejsca zajęli ucharakteryzowani na rannych pozoranci – drużyna młodzieżowa Ochotniczej Straży Pożarnej w Sobieszewie.

Ich starsi koledzy i koleżanki wsparli w akcji jednostki ratunkowo – gaśnicze Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku i zespoły ratownictwa medycznego. Sprawny dojazd służb ratowniczych na miejsce zabezpieczyła policja.

Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Strażacy musieli w trakcie akcji “ugasić pożar” jednego z aut (wspierał ich system oddymiania tunelu) i wyciąć drzwi, by uwolnić zakleszczonego kierowcę. Rannych ewakuowano z “zadymionej po pożarze” nitki do drugiej, bezpiecznej, gdzie urządzono punkt pomocy medycznej.

Urozmaicone scenariusze

Bryg. Jacek Jakóbczyk, rzecznik prasowy KM Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, kierownik ćwiczeń, podkreśla, jak ważne są takie akcje: – Nasi strażacy przypominają sobie, jak działają zabezpieczenia i systemy bezpieczeństwa tunelu. Staramy się zawsze, we współpracy z zarządzającym tunelem Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, odtworzyć jak najbardziej rzeczywiste warunki. Ćwiczymy tu regularnie, co dwa lata.

Bryg. Jakóbczyk wspomina poprzednie scenariusze ćwiczeń w tunelu – np. zderzenie autobusu z samochodem osobowym, czy też wyciek substancji chemicznej.

Staramy się urozmaicać scenariusze, żebyśmy byli przygotowani i zadziałali w pełni profesjonalnie, jeżeli kiedyś miałoby dojść do sytuacji naprawdę niebezpiecznej – mówi strażak.

Gdańsk. Zintegrowane ćwiczenia ratunkowe z udziałem służb w tunelu pod Martwą Wisłą.

Dziewięć lat bez wypadku

Takiej sytuacji w dziewięcioletniej historii tunelu jeszcze nie było. Od 2016 do końca 2024 roku odnotowano tu 71 stłuczek, ale ani jednego wypadku (czyli zdarzenia, w którym byliby poszkodowani).

Poznanie obiektu przez służby i ćwiczenie naszych procedur bezpieczeństwa, pozwala wyciągnąć wnioski na przyszłość, a to przecież jest najważniejsze – mówi Weronika Korol, rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Po poprzednich takich ćwiczeniach strażacy zwrócili uwagę między innymi na to, iż oznakowanie wyjść z tuneli powinno być większe i to zostało wdrożone.

W trakcie ćwiczeń sprawdzian przeszły systemy bezpieczeństwa obiektu – łączność radiowa, wentylacja i oddymianie.

Nad przebiegiem akcji w tunelu czuwali Joanna Pińska, dyrektorka Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMG, oraz jej zastępca Krzysztof Domagalski. Ćwiczenia z udziałem służb w cyklu dwuletnim są obowiązkiem wynikający z przepisów m. in. ustawy o drogach publicznych i samorządzie gminnym. Do tej pory w tunelu zrealizowano dziewięć edycji ćwiczeń i szkoleń z udziałem służb, z tym jedno jeszcze przed jego otwarciem 24 kwietnia 2016 roku.

Organizatorem ćwiczeń był Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, współorganizatorem – Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Źródło: Gdańsk.pl (Autor Izabela Biała)
Idź do oryginalnego materiału