Francja: jazda motocyklem pomiędzy samochodami w końcu legalna!

motogen.pl 1 dzień temu

Motocykliści we Francji będą mogli jeździć pomiędzy samochodami choćby po linii ciągłej.

Do tej pory sytuacja we Francji wyglądała tak, iż jazda motocyklem pomiędzy samochodami znajdowała się w szarej strefie prawnej. Nie była ściśle zabroniona, nie była dokładnie dozwolona – czyli podobnie jak w Polsce.

Wraz z dniem 9 stycznia 2025 roku we Francji w życie weszło nowe rozporządzenie, a francuska federacja motocyklowa (FFMC) z dumą ogłosiła, że „zdrowy rozsądek wygrał”! FFMC walczyła o sprawę już 26 lat, a od blisko 10 lat rząd eksperymentował z zaleceniami i badaniami. Teraz jazda motocyklem pomiędzy samochodami we Francji w końcu została unormowana i zalegalizowana.

Jazda motocyklem pomiędzy samochodami – prawo i zasady we Francji

Jazda pomiędzy samochodami, czy po angielsku „lane filtering” zostało precyzyjnie opisane w francuskim kodeksie drogowym (link do dekretu wprowadzającego zmiany). Wiadomo, iż motocyklista musi przede wszystkim zachować bezpieczeństwo. Poza tym istnieje kilka głównych zasad:

  • Jazda pomiędzy samochodami dostępna jest dla motocykli (kategoria L3e) oraz motocykli trójkołowych (L5e) o szerokości co najwyżej 1 metra.
  • Możliwa jest na autostradach oraz na drogach dwujezdniowych, których jezdnie są oddzielone oraz które mają przynajmniej dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
  • Możliwa jest na linii ciągłej w przypadku bardzo gęstego ruchu.
  • Możliwa jest gdy występuje ograniczenie prędkości do co najwyżej 50 km/h, z wystarczającą ilością miejsca pomiędzy samochodami, w dobrych warunkach (bez robót drogowych, bez śniegu, bez lodu), z następującymi ograniczeniem prędkości motocyklisty:
    50 km/h jeżeli pozostałe pojazdy się poruszają,
    30 km/h jeżeli pozostałe pojazdy są zatrzymane.
  • Gdy ruch pozostałych pojazdów zostaje wznowiony, motocyklista musi niezwłocznie wrócić na zwykły pas ruchu.
  • Zabronione jest wyprzedzanie innego motocykla jadącego pomiędzy samochodami.

Kary za błędną jazdę motocyklem pomiędzy samochodami we Francji:

  • Mandat z grzywną 4. kategorii (135 euro).
  • Zawieszenie prawa jazdy na okres do trzech lat (z możliwością ograniczenia do jazdy niezawodowej).
  • Utrata 3 punktów (pełne francuskie prawo jazdy ma łącznie 12 punktów).

Francuscy motocykliści i tak jeździli pomiędzy samochodami – fot ffmc.asso.fr

Lane filtering na motocyklu to same zalety

Federacja FFMC jest niezwykle zadowolona z tego, iż w końcu rząd zrozumiał zalety zalegalizowania jazdy motocyklem pomiędzy samochodami. Federacja zauważa wiele zalet takiego rozwiązania, które wykraczają poza zwykłą redukcję korków czy poprawę płynności ruchu.

Dzięki unormowaniu prawnemu, w końcu szkoły jazdy będą mogły rzetelnie uczyć poprawnej jazdy pomiędzy samochodami, dzięki czemu przyszli motocykliści będą jeździli bezpieczniej. Zwiększy to także świadomość wśród kierowców samochodów, co pomoże nie tylko motocyklistom, ale także samym kierowcom. W efekcie każdy skorzysta – na drogach będzie mniej sytuacji niebezpiecznych.

Idź do oryginalnego materiału