Bezpieczeństwo na pętli w Gdańsku. Wnioski po tragicznym wypadku

wbijamszpile.pl 1 tydzień temu

Pętla tramwajowa Łostowice-Świętokrzyska stała się miejscem tragicznego wypadku, który zwrócił uwagę na problem bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej. Postanowiliśmy udać się na południe Gdańska celem przeprowadzenia wizji lokalnej pętli tramwajowej, a w szczególności przejścia sugerowanego, na którym doszło do zdarzenia.

W piątek, około godziny 17, pięcioletni chłopiec zginął pod kołami tramwaju, a towarzysząca mu kobieta – matka – została ranna i trafiła do szpitala. To dramatyczne wydarzenie powinno skłonić władze miasta do podjęcia natychmiastowych działań. Zdarzenie również obnażyło liczne zaniedbania, w tym szczególnie widocznego oznakowania, które mogło dać szansę na przeżycie 5-letniego chłopca.

Przejścia sugerowane – rozwiązanie, które zawiodło?

Na pętli Łostowice-Świętokrzyska funkcjonują tzw. przejścia sugerowane, które są mniej formalnym odpowiednikiem tradycyjnych przejść dla pieszych. Stosuje się je tam, gdzie ruch pieszych nie wymaga sygnalizacji świetlnej, a przejścia przez torowiska nie są głównymi arteriami komunikacyjnymi. Ich celem jest zapewnienie płynności ruchu, zarówno dla pieszych, jak i pojazdów.

Tylko czy pętla tramwajowa jest miejscem, na którym odbywa się mały ruch? No nie. Swoje szlaki mają tam samochody, autobusy, tramwaje, rowerzyści i piesi. Pętla jest bardzo popularna wśród mieszkańców. To istotny węzeł przesiadkowy dla kilkunastu tysięcy osób każdego dnia.

Stąd też można uznać, iż przejścia sugerowane na pętli Łostowice-Świętokrzyska to nieodpowiednie rozwiązanie. Nie spełniło swojej funkcji w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa. Miejsce, w którym doszło do wypadku, jest intensywnie eksploatowane przez pieszych i tramwaje, ale oznakowanie tam było niewidoczne, choć gdy się człowiek przyjrzy, to zauważy tam resztki piktogramów. To wszystko sprawia, iż przejścia sugerowane, które w teorii mają usprawniać ruch, w tym przypadku stały się pułapką.

Farba na przejściu przez tory, która zwykle informuje pieszych, z której strony nadjeżdża tramwaj, była w znacznym stopniu starta. W efekcie zarówno kierujący tramwajami, jak i piesi są pozbawieni kluczowych wskazówek bezpieczeństwa. W miejscu tragedii nie było również żadnych znaków ostrzegawczych, które mogłyby zasygnalizować nadjeżdżający pojazd szynowy.

Mieszkańcy od dawna zgłaszali zastrzeżenia dotyczące tej pętli. Wielu z nich twierdzi, iż przejście to jest trudne do pokonania i stwarza poważne zagrożenie dla osób, które muszą je regularnie przemierzać. Tramwaje, poruszające się z dużą prędkością, przejeżdżają przez te miejsca bez wyraźnych sygnałów ostrzegawczych, co znacznie zwiększa ryzyko wypadków.

Do wypadku doszło w piątek (FOTO: KMP PSP Gdańsk).

Reakcja władz Gdańska. Audyt pętli tramwajowych

Tragedia skłoniła władze miasta do podjęcia natychmiastowych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na pętlach tramwajowych. Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, już dzień po wypadku ogłosiła przeprowadzenie audytu wszystkich pętli tramwajowych oraz nieoznakowanych przejść przez tory w Gdańsku. Celem audytu ma być nie tylko ocena stanu infrastruktury, ale także wskazanie konkretnych miejsc, które wymagają poprawy w zakresie oznakowania i zabezpieczeń.

Prezydent podkreśliła, iż bezpieczeństwo to priorytet, a zrozumienie, jak mogło dojść do tego typu tragedii, jest najważniejsze dla uniknięcia podobnych wypadków w przyszłości.

W ramach audytu należy zbadać m.in. widoczność znaków, piktogramów na torowiskach oraz efektywność przejść sugerowanych. Brak oznakowania ostrzegawczego na pętli Łostowice-Świętokrzyska i zużyte malowanie przejść sugerowanych to tylko niektóre z zaniedbań, które mamy nadzieję zostaną uwzględnione w ramach kontroli.

Miejsce tragedii (FOTO: wbijamszpile.pl)

Propozycje zmian w oznakowaniu

Jednym z głównych problemów, na który zwracają uwagę mieszkańcy po wypadku, jest brak wystarczającej ilości znaków ostrzegawczych w rejonie pętli Łostowice-Świętokrzyska. Mieszkańcy postulują m.in. ustawienie dodatkowych znaków D-6 „przejście dla pieszych” w rejonie przejść sugerowanych.

Znak D-6, który informuje motorniczych o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w miejscach, gdzie piesi tłumnie przecinają torowisko, już istnieje po stronie pawilonów handlowych na tej pętli. Brakuje go jednak w miejscach, gdzie ruch pieszych jest równie intensywny, a widoczność jest ograniczona.

Warto zaznaczyć, iż same znaki to jednak nie wszystko. Problem stanowią również braki w infrastrukturze ostrzegawczej w postaci dźwiękowych lub świetlnych sygnalizacji w rejonach przejść sugerowanych. Tego typu rozwiązania, chociaż rzadziej spotykane na pętlach tramwajowych, mogłyby znacząco poprawić bezpieczeństwo. Systemy dźwiękowe lub świetlne ostrzegające o nadjeżdżającym tramwaju są powszechnie stosowane w wielu innych miejscach miasta, a ich wprowadzenie na pętli mogłoby zredukować ryzyko podobnych tragedii.

Miejsce tragedii na na pętli tramwajowej Łostowice-Świetokrzyska (FOTO: wbijamszpile.pl)
Miejsce tragedii na na pętli tramwajowej Łostowice-Świetokrzyska (FOTO: wbijamszpile.pl)

Wypadek przyczyną szerokiej debaty o bezpieczeństwie

Tragiczne wydarzenie na węźle przesiadkowym Łostowice-Świętokrzyska wywołało szeroką debatę publiczną na temat bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej. Mieszkańcy miasta niejednokrotnie zwracali uwagę na zły stan infrastruktury tramwajowej oraz niewystarczające oznakowanie na przejściach sugerowanych.

Wiele osób twierdzi, iż problem ten nie ogranicza się jedynie do pętli Łostowice-Świętokrzyska. Braki w oznakowaniu i zaniedbania infrastrukturalne występują również w innych częściach miasta, szczególnie tam, gdzie torowiska przecinają często uczęszczane trasy piesze.

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz zapowiedziała, iż przeprowadzony audyt oraz kampania informacyjna będą miały na celu kompleksową poprawę bezpieczeństwa w Gdańsku. Zwrócimy się do miasta o opublikowanie audytu i wniosków z niego płynących.

Brakujące malowania pasów na pętli (FOTO: wbijamszpile.pl)

Śledztwo prokuratorskie

W międzyczasie prokuratura prowadzi śledztwo mające na celu wyjaśnienie dokładnych okoliczności tragicznego wypadku. Śledczy badają zarówno zachowanie pieszych, jak i motorniczego tramwaju, a także analizują organizację ruchu na pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Czytaj więcej: Śmiertelne potrącenie w Brzeźnie. Nie żyje piesza

Czym jest przejście sugerowane?

Przejście sugerowane, to rodzaj infrastruktury drogowej, która wskazuje miejsce do bezpiecznego przekraczania jezdni przez pieszych, jednak nie posiada formalnego statusu przejścia dla pieszych, takiego jak oznakowane „zebra” na jezdni.

W Polsce, przejścia sugerowane są często stosowane na drogach wewnętrznych, na osiedlach mieszkaniowych czy w miejscach, gdzie formalne oznakowanie przejścia dla pieszych nie jest wymagane przez przepisy.

Zgodnie z polskimi przepisami ruchu drogowego, przejście sugerowane nie ma takich samych uprawnień jak formalne przejście dla pieszych. Kierowcy nie mają obowiązku zatrzymywania się przed przejściem sugerowanym, a piesi nie mają tam pierwszeństwa. Przepisy jednak nakładają na kierowców obowiązek zachowania szczególnej ostrożności w miejscach, gdzie mogą się pojawić piesi, w tym na przejściach sugerowanych. Piesi natomiast powinni zachować ostrożność i upewnić się, iż mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię.

Przejścia sugerowane są zwykle oznakowane w sposób, który wskazuje na możliwość przekraczania jezdni, na przykład poprzez zastosowanie innego koloru nawierzchni, kostki brukowej czy specjalnych znaków poziomych. W niektórych przypadkach mogą być również oznakowane znakami pionowymi, które informują kierowców o możliwości napotkania pieszych w danym miejscu.

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!
Idź do oryginalnego materiału