Pomimo silnych wyników kwartalnych i podniesionych celów zysku dla internetowego sprzedawcy samochodów używanych Auto1, cena akcji załamała się w środę po osiągnięciu wieloletniego maksimum. Na otwarciu sesji kurs wzrósł do 25,10 euro, najwyższego poziomu od listopada 2021 r., ale potem zaczął systematycznie spadać. Pod koniec sesji Xetra cena akcji spadła o 15,25 proc. do 19,17 euro, podczas gdy MDax, indeks średnich spółek, spadł o 0,6 proc. Od początku roku cena akcji wzrosła jednak o prawie 23 procent.
Zarząd Auto1 spodziewa się obecnie, iż zysk przed potrąceniem odsetek, podatków, amortyzacji i umorzeń (EBITDA), skorygowany o pozycje nadzwyczajne, wyniesie od 150 do 180 milionów euro w bieżącym roku. Oznaczałoby to wzrost choćby o 65 procent. Grupa spodziewała się wcześniej kwoty wynoszącej od 135 do 165 milionów euro. Eksperci uznali jednak, iż stary cel był i tak zbyt niski: niedawno prognozowali już wzrost w górnej granicy nowego przedziału.
Zysk wzrósł o 242 procent w pierwszym kwartale
W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku zysk operacyjny wzrósł o 242 procent w ujęciu rok do roku, do 58 milionów euro – najwyższego wyniku w historii firmy. Sprzedaż wzrosła o 34 procent do 1,94 miliarda euro, częściowo dzięki rosnącym cenom samochodów używanych. Obie wartości okazały się znacznie wyższe, niż oczekiwali eksperci. „Pierwszy kwartał był znakomity. Dzięki dużemu popytowi na nasze produkty we wszystkich obszarach działalności i znakomitej pracy naszych zespołów osiągnęliśmy dobre wyniki” — powiedział dyrektor generalny i współzałożyciel Christian Bertermann .
Znaczne marże zysku w biznesie z klientami indywidualnymi
Auto1 prowadzi większość interesów z dealerami komercyjnymi, ale w przeszłości firma rozszerzyła również działalność skierowaną do klientów indywidualnych (Autohero, wirkaufendeinauto.de) na całą Europę, dokonując znacznych inwestycji.
Z każdego sprzedanego pojazdu Auto1 osiąga większy zysk brutto w przypadku klientów indywidualnych, ponieważ firma zwykle sama odnawia samochody we własnych warsztatach. W segmencie klientów indywidualnych Auto1 osiągnęło średnią różnicę między ceną sprzedaży i zakupu wynoszącą 2569 euro w pierwszym kwartale – co oznacza wzrost o prawie jedną trzecią. W przypadku profesjonalnych dealerów zysk brutto na pojazd wyniósł 990 euro, co stanowi wzrost o 12 procent. Auto1 sprzedało znacznie więcej samochodów w obu liniach sprzedaży.
Analitycy chwalą te liczby
„Auto1 zaprezentowało bardzo dobre wyniki, znacznie przekraczające oczekiwania zarówno pod względem sprzedaży, jak i EBITDA” – napisał analityk JPMorgan Marcus Diebel. Wpływ na to miały wysokie wolumeny sprzedaży i wysoki zysk brutto na jednostkę, zarówno w segmencie dealerskim, jak i w Autohero, platformie internetowej dla pojazdów używanych. Podkreślił, iż akcje te pozostają jedną z jego „najlepszych akcji” w sektorze internetowym.
Analitycy Barclays docenili również silną dynamikę zysków, a analityk RBC Wassachon Udomsilpa napisał, iż silne wyniki w pierwszym kwartale powinny zwiększyć zaufanie do zdolności spółki do spełnienia oczekiwań konsensusu w całym roku. Jednakże wartości te znajdują się już w górnej granicy skorygowanego w górę przedziału docelowego EBITDA.
Wartość Auto1 ponownie wynosi 4 miliardy euro
Auto1 zaliczyło spektakularny debiut na giełdzie w lutym 2021 r. Cena emisyjna akcji spółki gwałtownie wzrosła z 38 euro do prawie 57 euro. Wartość rynkowa czasami przekraczała dwanaście miliardów euro. Jednak euforia inwestorów nie trwała długo. Już od pierwszego dnia notowań kurs akcji stopniowo spadał – co najmniej do początku 2024 r. W tym czasie Auto1 było warte mniej niż miliard euro; Teraz jest to znów nieco ponad cztery miliardy euro.
Największym udziałowcem jest japoński inwestor technologiczny Softbank, posiadający prawie 16 procent, przed firmą inwestycyjną Cadian (14 procent). Dyrektor generalny i współzałożyciel Bertermann posiada 12,5 procent. Kolejne 9 procent należy do Hakana Koça , który założył firmę wspólnie z Bertermannem. Nie pełni już żadnej funkcji operacyjnej, ale przez cały czas przewodniczy radzie nadzorczej Auto1.