Zarząd Związku Województw RP apeluje o włączenie samorządów do prac nad skutecznym systemem walki z kierowcami łamiącymi sądowe zakazy

polskieregiony.pl 1 tydzień temu

Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej przyjął 17 października stanowisko w sprawie potrzeby włączenia przedstawicieli samorządów wojewódzkich w prace zespołu powołanego przez Ministra Sprawiedliwości, którego celem jest opracowanie metod skutecznej walki z osobami notorycznie łamiącymi sądowe zakazy prowadzenia pojazdów i stwarzającymi zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Zarząd ZWRP zwrócił się oficjalnie do ministra Waldemara Żurka o dopuszczenie do prac zespołu dwóch ekspertów reprezentujących samorządy wojewódzkie. Jak podkreślono w stanowisku, samorządy posiadają wieloletnie doświadczenie w realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i nadzoru nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego, co może stanowić istotne wsparcie merytoryczne przy tworzeniu pakietu zmian legislacyjnych.

Samorządy: cyfrowa kooperacja konieczna dla bezpieczeństwa

W dokumencie przypomniano, iż już w marcu 2025 r. Związek Województw RP apelował do resortu sprawiedliwości o usprawnienie systemu przekazywania orzeczeń sądowych dotyczących zakazów prowadzenia pojazdów. Zarząd ZWRP wskazywał wówczas na konieczność poprawy funkcjonowania obiegu dokumentów związanych z Profilami Kandydata na Kierowcę (PKK), Profilami Kierowcy Zawodowego (PKZ) oraz samymi zakazami prowadzenia pojazdów.

Według samorządowców tylko pełna cyfrowa transformacja wymiaru sprawiedliwości oraz efektywny system wymiany informacji między sądami, policją, starostwami i wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego może trwale wyeliminować z dróg osoby, które nie powinny mieć prawa jazdy.

Skala problemu: tysiące recydywistów i wielokrotne zakazy

Związek Województw przytoczył niepokojące dane obrazujące skalę problemu. W Polsce w tej chwili ponad 210 tysięcy osób ma aktywny zakaz prowadzenia pojazdów. Wśród nich 164 tysiące to kierowcy ukarani po raz pierwszy, a 50 tysięcy to recydywiści. Ponad 6300 osób ma jednocześnie trzy aktywne zakazy, a rekordziści – choćby 19 zakazów sądowych.

W 2024 roku Policja zatrzymała 25 tysięcy osób, które mimo zakazu wsiadły za kierownicę, z czego 16 tysięcy złamało zakaz wydany przez sąd.

– Te liczby pokazują, iż obecny system nie jest wystarczająco szczelny – wskazano w stanowisku. – Niezbędne jest stworzenie jednolitego, cyfrowego rejestru oraz usprawnienie przekazywania informacji między instytucjami.

Luki systemowe i konsekwencje dla WORD-ów

ZWRP zwraca uwagę, iż obecne przepisy pozwalają na sytuacje, w których ta sama osoba może otrzymać kilka zakazów prowadzenia pojazdów z różnych sądów w różnych powiatach, bez wzajemnej wiedzy tych sądów. Dochodzi również do przypadków, w których osoby z aktywnymi zakazami przystępują do egzaminów na prawo jazdy, by odzyskać uprawnienia.

Marszałkowie województw – jako organy nadzoru nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego – mają obowiązek unieważnienia egzaminu, jeżeli okaże się, iż osoba zdawała go w okresie obowiązywania zakazu. Jednak postępowania administracyjne w takich przypadkach mogą trwać latami, a w tym czasie kierowcy przez cały czas poruszają się po drogach.

Związek podkreśla, iż brak szybkiego przepływu informacji naraża nie tylko uczestników ruchu, ale i egzaminatorów, którzy nieświadomie mogą dopuścić do egzaminu osobę objętą zakazem.

Wspólna odpowiedzialność za bezpieczeństwo

W stanowisku ZWRP przypomniano, iż zarządy województw odpowiadają za nadzór nad ośrodkami ruchu drogowego, a marszałkowie województw – za kontrolę przeprowadzania egzaminów państwowych. Dlatego udział przedstawicieli samorządów w pracach zespołu Ministerstwa Sprawiedliwości jest – zdaniem Związku – niezbędny, by opracować realnie skuteczne rozwiązania legislacyjne.

Bez współpracy wszystkich szczebli administracji – rządowej i samorządowej – nie uda się zbudować skutecznego systemu egzekwowania zakazów sądowych – podkreślił w swoim stanowisku Zarząd Związku Województw RP. – Zależy nam na tym, by przyszłe przepisy nie tylko zaostrzały sankcje, ale też pozwalały na ich szybkie i pewne egzekwowanie – dodają członkowie Zarządu ZWRP.

Pełna treść stanowiska Zarządu Związku Województw RP:

https://polskieregiony.pl/wp-content/uploads/2025/10/Stanowisko-ZWRP_w-spr.-zespolu_ruch-drogowy.pdf

Idź do oryginalnego materiału