Wstrząsające zaniedbania w sprawie poduszek Takata. Trzy ofiary śmiertelne na Cyprze

cypr24.eu 5 godzin temu

Już co najmniej trzy osoby zginęły na Cyprze z powodu wadliwych poduszek powietrznych Takata. Śledztwo parlamentarne ujawnia lata zaniechań, brak reakcji urzędników i potencjalnie dziesiątki tysięcy niebezpiecznych pojazdów wciąż poruszających się po cypryjskich drogach.

Ostrzeżenia od 2013 roku – ale brak reakcji

Dyrektor Służby Ochrony Konsumentów, Konstantinos Karagiorgis, zeznał przed komisją śledczą, iż pierwsze ostrzeżenie o wadach poduszek Takata wpłynęło do europejskiego systemu RAPEX już w kwietniu 2013 roku. Do dziś zarejestrowano 73 ostrzeżenia związane bezpośrednio lub pośrednio z tą wadą.

Tylko od 2019 roku Służba Ochrony Konsumentów przekazała 21 powiadomień o poduszkach Takata do Departamentu Transportu Drogowego (RTD). Żadne z nich nie doczekało się odpowiedzi.

RTD nie odpowiedziało na żadne z powiadomień dotyczących Takaty – potwierdził Karagiorgis podczas piątkowego przesłuchania.

Zgony, wypadki, bezkarność

Były dyrektor RTD Yiannis Nicolaides przyznał, iż temat poduszek Takata pojawił się w jego biurze w latach 2020–2021, gdy dystrybutorzy prosili o wstrzymanie przeglądów technicznych.

Wtedy po raz pierwszy padło słowo TAKATA

Twierdzi jednak, iż nie miał wiedzy o wypadku z 2017 roku, w którym poważnie ranny został Alexandros Loungou, ani o śmiertelnym zdarzeniu z udziałem Kyriakosa Oxinosa w 2023 roku.

Obecna sekretarz generalna Ministerstwa Transportu, Marina Ioannou-Hasapi, objęła urząd w 2024 roku i nie potrafiła określić, czy wcześniej prowadzono odpowiedni nadzór. Jej poprzednik, Stavros Michael, powiedział, iż o sprawie Takaty dowiedział się dopiero w 2023 roku.

Na posiedzeniach komisji pojawiają się także rodziny ofiar – m.in. Maria Loui, matka Kyriakosa Oxinosa, oraz Yiannos Yiorgallis, ojciec Styliani Yiorgalli, która zginęła w 2024 roku.

Skandal na poziomie UE

Eurodeputowany AKEL Georgios Georgiou skierował sprawę do Komisji Europejskiej, wskazując na rażące zaniedbania rządu Cypru, który mimo 57 ostrzeżeń unijnych nie wdrożył środków naprawczych wymaganych przez unijne rozporządzenie 2018/858.

Na cypryjskich drogach porusza się około 56 000 pojazdów z potencjalnie wadliwymi poduszkami

Co gorsza, przedstawiciele niektórych marek samochodowych mają – zdaniem europosła – obciążać właścicieli kosztami przeglądów przed wymianą poduszki, co narusza unijne prawo.

Czym są poduszki Takata?

Defekt poduszek powietrznych Takata wynika z zastosowania chemicznego składnika, który w warunkach wysokiej temperatury może ulec degradacji. W efekcie poduszka może eksplodować w niekontrolowany sposób, wyrzucając metalowe fragmenty w stronę pasażerów.

Na świecie z powodu tej wady zginęło co najmniej 27 osób, a setki zostały ranne. Na Cyprze potwierdzono już co najmniej trzy ofiary śmiertelne.

FAQ

Dlaczego poduszki Takata są niebezpieczne?
Zawierają substancję, która w gorącym klimacie może prowadzić do wybuchu poduszki i rozrzucenia metalowych odłamków wewnątrz pojazdu.

Ile pojazdów na Cyprze może być zagrożonych?
Szacuje się, iż około 56 000 samochodów wciąż ma wadliwe poduszki.

Kto ponosi koszty wymiany?
Zgodnie z unijnym prawem, koszty nie mogą obciążać właścicieli. Mimo to niektórzy przedstawiciele marek na Cyprze mają pobierać opłaty za diagnostykę.

Idź do oryginalnego materiału