Zakończono montaż belek typu T na wiadukcie WS-1/4 – najważniejszy etap budowy S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Krosno – Miejsce Piastowe zakończono układanie belek typu T na ostatnim z ośmiu obiektów inżynierskich – wiadukcie WS-1/4 w miejscowości Widacz. Tym samym zrealizowano istotny etap w procesie budowy jednej z kluczowych przepraw inżynieryjnych w ramach tej inwestycji.
Wiadukt WS-1/4 prowadzi drogę ekspresową ponad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko oraz drogą dojazdową. Obiekt zaprojektowano jako jednoprzęsłowy, z ustrojem nośnym w formie belkowo-płytowej konstrukcji zespolonej. Do jego budowy wykorzystano aż 29 belek prefabrykowanych typu T – 15 pod jezdnią lewą i 14 pod jezdnią prawą. Każda z nich waży ponad 28 ton, co daje łączną masę około 820 ton.
Parametry techniczne wiaduktu WS-1/4
-
Długość konstrukcji nośnej: 27,20 m
-
Rozpiętość teoretyczna: 26,20 m
-
Szerokość całkowita obiektu: 28,30 m
W kolejnych etapach wykonane zostaną prace zbrojarskie, deskowanie oraz betonowanie ustroju nośnego. Po ich zakończeniu rozpoczną się roboty wykończeniowe, w tym montaż odwodnienia, izolacji, barier ochronnych oraz budowa kap chodnikowych. Równolegle prowadzone będą prace przy ścianach muru oporowego.
Co obejmuje inwestycja S19 Krosno – Miejsce Piastowe?
W ramach zadania powstaje nowy 10,3-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Projekt zakłada budowę dwóch węzłów drogowych – Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy trasę S19 z DK19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe zapewni skomunikowanie z DK28.
Infrastruktura towarzysząca
Oprócz samej trasy głównej inwestycja obejmuje budowę:
-
9 mostów,
-
3 wiaduktów w ciągu S19,
-
4 wiaduktów nad S19,
-
4 przejść dla zwierząt,
-
1 przepustu pod trasą,
-
urządzeń BRD i ochrony środowiska,
-
rozbudowy kolidujących dróg i sieci infrastrukturalnych.
Dodatkowo w miejscowości Miejsce Piastowe powstanie Obwód Drogowy, który będzie odpowiadać za bieżące utrzymanie nowej trasy.
Kto realizuje projekt?
Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, a wartość kontraktu to 365 mln zł. Odcinek S19 Krosno – Miejsce Piastowe to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który znacząco poprawi dostępność komunikacyjną południowo-wschodniej Polski i wzmocni powiązania transgraniczne.