10 września 2025 roku na moście La Concordia w dzielnicy Iztapalapa w Mexico City doszło do jednej z najtragiczniejszych katastrof związanych z transportem drogowym materiałów niebezpiecznych. Cysterna przewożąca 49 500 litrów gazu płynnego (LPG) przewróciła się, a chwilę później nastąpiła potężna eksplozja, której skutki odczuła cała okolica.
Według oficjalnych doniesień zginęło co najmniej 11 osób, a ponad 90 zostało rannych, wielu z ciężkimi poparzeniami.
Jak doszło do wypadku?
Śledczy podejrzewają, iż główną przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków jazdy. Cysterna miała poruszać się zbyt szybko, co w połączeniu z dużą masą ładunku doprowadziło do utraty panowania nad pojazdem.
Po przewróceniu się naczepy doszło do gwałtownego wycieku i zapłonu gazu. Płomienie sięgały kilkudziesięciu metrów wysokości, a siła wybuchu była tak duża, iż fala uderzeniowa uszkodziła okoliczne budynki i pojazdy.
Skutki tragedii
-
Ofiary śmiertelne – część osób zginęła na miejscu, inne w wyniku obrażeń w szpitalach.
-
Ranni – ponad 90 osób, w tym wielu przechodniów i kierowców, którzy znaleźli się w pobliżu mostu w chwili eksplozji.
-
Zniszczenia – spłonęły samochody, uszkodzone zostały budynki mieszkalne i infrastruktura drogowa.
-
Chaos w ruchu – węzeł komunikacyjny La Concordia został całkowicie sparaliżowany na wiele godzin, a skutki odczuwano w całym Mexico City.
Dlaczego to ważne dla kierowców ADR w Europie?
Choć tragedia wydarzyła się w Meksyku, powinna być sygnałem ostrzegawczym również dla nas – kierowców w Polsce i całej Europie. Transport materiałów niebezpiecznych wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, a każdy błąd może skończyć się katastrofą.
Warto przypomnieć kilka kluczowych zasad:
-
Prędkość pod pełną kontrolą – cysterna z gazem czy paliwem nie wybacza błędów. Zbyt szybki wjazd w zakręt lub na wiadukt może skończyć się wywróceniem zestawu.
-
Stan techniczny pojazdu – opony, układ hamulcowy, zawieszenie – wszystko musi być w idealnym stanie. W ADR-ach margines bezpieczeństwa jest znacznie mniejszy.
-
Dokładne planowanie trasy – mosty, wiadukty czy wąskie zjazdy to miejsca szczególnego ryzyka.
-
Szkolenia i praktyka – regularne przypominanie zasad przewozu ADR i symulacje sytuacji awaryjnych to inwestycja w życie i zdrowie kierowcy oraz innych uczestników ruchu.
Solidarność po tragedii
Po eksplozji lokalne zakłady pogrzebowe, jak RB Funerales, zaoferowały bezpłatne usługi dla rodzin ofiar, a mieszkańcy Mexico City zorganizowali zbiórki pieniędzy i żywności. To pokazuje, iż w obliczu tragedii społeczność potrafi się jednoczyć.
Wnioski dla nas – kierowców zawodowych
Patrząc na zdjęcia i nagrania z Meksyku, trudno nie pomyśleć, iż każdy z nas mógłby znaleźć się w podobnej sytuacji. Wystarczy chwila nieuwagi, zmęczenie albo źle obliczona prędkość i cysterna staje się bombą na kołach.
Ta tragedia to przestroga, aby jeszcze poważniej traktować przepisy ADR i nigdy nie lekceważyć zagrożeń. Dla nas – kierowców zawodowych – bezpieczeństwo musi być zawsze na pierwszym miejscu, niezależnie od presji czasu czy zleceniodawcy.
A jak Wy to widzicie? Czy uważacie, iż w Polsce i w Europie przepisy ADR są wystarczające, czy jednak brakuje nam świadomości i szkoleń, a może presja spedycji i specyfika naszej pracy często podlegająca różnym patologiom przyczynia się również do niebezpiecznych sytuacji?
Źródło: YouTube / elpaís.com / gob.mx / milenio.com