Sprzedaż udziałów Cargotoru przełożona

slowopodlasia.pl 3 godzin temu
Port kolejowy w Małaszewiczach stanowi najważniejszy punkt na mapie transkontynentalnej wymiany towarowej. Jest jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w całej Unii Europejskiej. Jego strategiczne położenie na granicy wschodniej Polski czyni go bramą do Azji Środkowej i państw Dalekiego Wschodu.Podczas czerwcowego Kongresu Intermodal In Poland 2025, który odbył się w Janowie Podlaskim prezes Cargotoru, Marek Słomka mówił: - Opatentowana nazwa naszego hubu to Park Logistyczny Małaszewicze. W 2021 r. Cargotor obsłużył 353 tys. wagonów po torze szerokim. W 2024 r. w warunkach wojny w Ukrainie i sankcji na Rosję i Białoruś było 226 tys. wagonów, co przełożyło się na 6 mld zł wpływów do budżetu państwa. To pokazuje potencjał Małaszewicz i jak istotny jest projekt rozbudowy tej infrastruktury. Musimy zadać sobie pytanie, kto straci na tym, iż Małaszewicze zostaną zmarginalizowane? Na pewno nie Rosja, gdyż jeżeli transporty nie pojadą przez Małaszewicze to przez Petersburg. Dzisiaj Białoruś i Ukraina planują rozbudową swojej infrastruktury logistycznej. My też powinniśmy zacząć to robić. Małaszewicze są przedłużeniem Nowego Jedwabnego Szlaku. jeżeli nie zainwestujemy w nie, to na tym straci Polska.Szansą na rozwój rejonu przeładunkowego Małaszewicze jest dokapitalizowanie Cargotoru z budżetu państwa. W 2023 roku przez polski parlament przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej zapisami środki na sfinansowanie rozbudowy portu w Małaszewiczach mogą być przekazane z budżetu państwa w obligacjach do PKP PLK, z przeznaczeniem na finansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor, zarządcy portu w Małaszewiczach. Ta ustawa dawała blisko 3,5 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach.Z końcem 2024 roku PKP Cargo i PKP PLK podpisały aneks do porozumienia dotyczącego przejęcia udziałów Cargotoru. Strony w podpisanym 18 grudnia 2024 roku aneksie zobowiązały się do zakończenia procedury do końca lipca 2025 r, lub odstąpieniu od przedsięwzięcia. W połowie lipca rzecznik prasowa PKP PLK, pytana o zaawansowanie procedury informowała: - Wszystkie działania po stronie PLK SA przebiegają sprawnie i bez zbędnych opóźnień. Finalizacja przejęcia będzie możliwa po zatwierdzeniu planu restrukturyzacyjnego PKP Cargo S.A. przez sędziego komisarza, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa restrukturyzacyjnego – wyjaśniała Anna Znajewska-Pawluk. PKP Cargo plan restrukturyzacji złożyło do sądu 30 czerwca. Dziś już wiadomo, iż finalizacja przejęcia Cargotoru przez PKP PLK do końca lipca, się nie powiodła. Pod koniec lipca w raporcie giełdowym PKP Cargo zamieściło natomiast komunikat, informujący jak wygląda sytuacja. Strony podpisały drugi aneks w sprawie sprzedaży udziałów w spółce Cargotor. „Aneks wprowadził zobowiązanie stron do zakończenia ww. przedsięwzięcia najpóźniej do dnia 30 września 2025 r., a także ustalił termin obowiązywania Listu Intencyjnego do dnia nabycia udziałów CARGOTOR przez PKP PLK lub do dnia podjęcia ostatecznej decyzji przez którąkolwiek ze stron o odstąpieniu od przedsięwzięcia, nie dłużej jednak niż do dnia 30 września 2025 r.” - czytamy w raporcie giełdowym PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji.Jak czytamy na stronie internetowej Cargotoru: „Spółka zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, na który składa się około 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór oraz rejonami Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo. Cargotor sp. z o.o. zarządza 21 punktami ekspedycyjnymi o łącznej długości około 12 km torów.”Pożar przyczepy rolniczej. Na pomoc ruszyli policjanci [ZDJĘCIA]Przegląd informacji z 2 i 3 sierpnia 2025. Biała Podlaska, Międzyrzec Podlaski, Radzyń Podlaski, TerespolDwoje młodych ludzi poważnie rannych po wypadku na hulajnodze
Idź do oryginalnego materiału