Dotychczas natychmiastowe zatrzymanie prawa jazdy było możliwe głównie w dwóch przypadkach: gdy kierowca przekroczył prędkość o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym lub gdy przewoził o ponad dwie osoby więcej, niż dopuszczono w dokumentach pojazdu. Od początku 2026 roku katalog tych sytuacji zostanie rozszerzony o naruszenie, którego wcześniej nie sankcjonowano w ten sposób.
Prawo jazdy zostanie odebrane na 3 miesiące także wtedy, gdy kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym, ale wyłącznie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej. To reakcja na dane wskazujące, iż około 80 procent wszystkich wypadków ma miejsce właśnie na takich odcinkach, gdzie policja rejestruje także 87 procent wszystkich ofiar śmiertelnych. Resort infrastruktury uznał więc, iż dotychczasowe przepisy były niewystarczające wobec skali zagrożenia.
64 tysiące zatrzymanych praw jazdy. Statystyki pokazują skalę problemu
Już obecne dane wskazują, iż kierowcy muszą liczyć się ze wzmożonym kontrolowaniem. W ciągu zaledwie 10 miesięcy 2025 roku policja zatrzymała 63 818 dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami, co jest wynikiem przewyższającym liczbę z całego roku poprzedniego, kiedy było to 61 284 przypadki.
Najczęściej przyczyną była nadmierna prędkość w obszarze zabudowanym — 20 400 kierowców przekroczyło limit o ponad 50 km/h. Nowa kategoria wykroczenia poza terenem zabudowanym niemal na pewno zwiększy liczbę sankcji. Funkcjonariusze już zapowiadają, iż odcinki dróg jednojezdniowych dwukierunkowych staną się priorytetem w planowaniu patroli.
Stałe odebranie prawa jazdy. Nowe podejście do recydywistów
Szczególnie radykalną zmianą jest modyfikacja przepisów dotyczących osób, które prowadzą pojazd mimo okresowego zatrzymania prawa jazdy. Do tej pory kierowcy ci ryzykowali kolejną karę, jednak były to konsekwencje czasowe. Teraz ustawodawca zdecydował, iż w przypadku zatrzymania przez policję za kierownicą osoba taka straci uprawnienia na stałe.
Możliwość ponownego ubiegania się o prawo jazdy pojawi się dopiero po 5 latach. Regulacja ma przeciwdziałać powszechnemu zjawisku omijania zakazów. Statystyki są jednoznaczne: wobec ponad 40 000 kierowców sądy orzekły więcej niż jeden zakaz prowadzenia pojazdów, a ponad 50 osób ma na koncie więcej niż 10 zakazów. Rekordzista uzbierał 23 zakazy, w tym 6 dożywotnich. W 2025 roku policja zatrzymała za kierownicą 13 829 kierujących z aktywnym zakazem.
Nowe zasady punktów karnych. Koniec redukcji za najcięższe przewinienia
Znacząco zmieni się również system punktów karnych. Obniżenie liczby punktów poprzez szkolenia w WORD będzie możliwe jedynie w przypadku drobniejszych naruszeń. Najpoważniejsze wykroczenia zostaną wyłączone z tej możliwości. Oznacza to, iż kierowca, który przekroczy prędkość o ponad 50 km/h, przejedzie na czerwonym świetle lub wyprzedzi na przejściu dla pieszych, nie będzie mógł zmniejszyć naliczonej liczby punktów.
Obowiązujące w tej chwili kary to:
– wyprzedzanie na przejściu dla pieszych: 15 punktów, mandat 1500 zł; 3000 zł w przypadku recydywy,
– przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h: od 13 do 15 punktów oraz mandat do 2500 zł; 5000 zł w recydywie,
– przejazd na czerwonym świetle: 15 punktów i 500 zł mandatu.
Zmiana ta ma zwiększyć efektywność systemu kar, zmuszając kierowców do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Prawo jazdy dla 17-latków. Nowy kod i ścisłe ograniczenia
Jednym z najbardziej dyskutowanych elementów ustawy jest ponowne wprowadzenie możliwości uzyskania prawa jazdy kategorii B przez osoby w wieku 17 lat. Kandydat potrzebuje pisemnej zgody rodzica lub opiekuna, a po zdaniu egzaminu może prowadzić samochód wyłącznie na terytorium Polski, aż do osiągnięcia pełnoletności.
Ponadto przez pierwsze 6 miesięcy młody kierowca musi jeździć pod nadzorem dorosłej osoby spełniającej określone wymogi: minimum 25 lat, co najmniej 5 lat doświadczenia w prowadzeniu pojazdów kategorii B, brak zakazu prowadzenia oraz pełna trzeźwość. Policjant podczas kontroli może zbadać trzeźwość zarówno kierowcy, jak i opiekuna.
Dokument 17-latka otrzyma specjalny kod, który pozwoli funkcjonariuszom natychmiast ocenić, czy jedzie zgodnie z zasadami. Jazda bez opiekuna będzie traktowana jak prowadzenie bez uprawnień, co oznacza możliwość zatrzymania prawa jazdy, grzywnę od 1500 zł lub choćby areszt.
Okres próbny dla młodych kierowców. choćby 3 lata ograniczeń
Nowelizacja wydłuża czas, w którym młody kierowca podlega dodatkowym obostrzeniom. W przypadku osób zdobywających prawo jazdy w wieku 18 lat okres próbny wynosi 2 lata, natomiast kierowców siedemnastoletnich będzie obowiązywał okres 3-letni, nie dłużej jednak niż do ukończenia 20 lat.
Starosta może dodatkowo przedłużyć okres próbny o kolejne 2 lata, jeżeli kierowca w tym czasie popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Trzecie wykroczenie skutkuje cofnięciem uprawnień. W okresie próbnym obowiązuje też pełna abstynencja za kierownicą — dozwolony poziom alkoholu to 0,0 promila.
Kurs obowiązkowy za 300 zł po przekroczeniu 12 punktów
Kierowcy w okresie próbnym, którzy uzbierają więcej niż 12 punktów karnych, będą musieli przejść obowiązkowy kurs praktyczny. Szkolenie trwa 1 godzinę i kosztuje 300 zł. Obejmuje m.in. jazdę w zakręcie z włączonym i wyłączonym systemem ESP, hamowanie awaryjne na wprost oraz hamowanie w zakręcie przy prędkościach od 30 do 50 km/h.
Jeśli od popełnienia wykroczenia minęło ponad 9 miesięcy, kierowca ma 3 miesiące od momentu uprawomocnienia decyzji, aby szkolenie ukończyć.
Elektryki i pojazdy służb na buspasach do 2027 roku
Nowe regulacje przywracają możliwość jazdy samochodów elektrycznych i wodorowych po buspasach. Przywilej ten będzie obowiązywał do 31 grudnia 2027 roku.
Rozszerzono także zasady poruszania się po takich pasach przez pojazdy zespołu ratownictwa medycznego oraz zwiększono liczbę pojazdów wojskowych dopuszczonych do jazdy w kolumnie.
Obowiązkowy kask dla dzieci. Nowe zasady dla rowerów i hulajnóg
Zmiany obejmą również najmłodszych użytkowników dróg. Każdy kierujący rowerem, rowerem elektrycznym, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, który nie ukończył 16 lat, będzie musiał mieć kask. Dotyczy to również dzieci pozostających pod opieką rodzica lub opiekuna.
Z obowiązku wyłączono dzieci przewożone w foteliku lub w rowerze wyposażonym w pasy bezpieczeństwa, którego konstrukcja uniemożliwia stosowanie kasku. Nowelizacja podwyższa również wiek dopuszczenia do jazdy hulajnogą elektryczną po drodze publicznej do 13 lat.
Za brak kasku odpowiedzialność ponosi opiekun, który zgodnie z art. 89a może zostać ukarany mandatem od 20 do 100 zł.







![Z ostatniej chwili: Tragiczny wypadek w Wielączy. Na miejscu zginął mieszkaniec gm. Szczebrzeszyn [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/xga-4x3-z-ostatniej-chwili-tragiczny-wypadek-w-wielaczy-na-miejscu-zginal-mieszkaniec-gm-szczebrzeszyn-1764922905.jpg)



![[FOTO] Na ulice Bielska-Białej wyjechał... Pierniczkobus! MZK opublikował rozkład jazdy](https://img.bielsko.info/2025/12/na_ulice_bielska_bialej_wyjechal_pierniczkobus_fca8.jpg)