Prawo jazdy z okresem próbnym. Nowe przepisy UE wprowadzą ogromne zmiany

euractiv.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: https://euractiv.pl/section/meet-your-mep/news/prawo-jazdy-z-okresem-probnym-nowe-przepisy-ue-wprowadza-ogromne-zmiany/


Parlament Europejski poparł przegląd przepisów UE dotyczących prawa jazdy. Zawiera on zmianę zasad dla początkujących kierowców, cyfrowe prawo jazdy oraz przepisy dotyczące zakazu prowadzenia pojazdów.

Europarlament zatwierdził nowelizację unijnych przepisów dotyczących prawa jazdy. Jej celem ma być poprawa bezpieczeństwa drogowego i ograniczenie liczby wypadków. Każdego roku na unijnych drogach ginie prawie 20 tys. osób.

– Nowa dyrektywa (…) to istotny krok naprzód dla bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzi ona wreszcie porządek w zasady dotyczące prowadzenia pojazdów i prawa jazdy w Europie – powiedział podczas głosowania sprawozdawca PE ds. zakazu prowadzenia pojazdów, europoseł włoskiej Partii Demokratycznej (grupa S&D) Matteo Ricci.

– Ten pakiet to nie tylko zbiór przepisów – to wyraźne zobowiązanie, by nasze drogi stały się bezpieczniejsze, zwłaszcza dla tych, którzy są nam najbliżsi: naszych dzieci – podkreślił.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy

Dyrektywa zmieni między innymi wymagania egzaminacyjne na prawo jazdy. Aby uzyskać uprawnienia do kierowania samochodem, kandydat będzie musiał wykazać się wiedzą na temat ryzyka związanego z martwym polem, systemami wspomagania kierowcy, bezpiecznym otwieraniem drzwi oraz zagrożeniami wynikającymi z używania telefonu podczas jazdy.

Nowe wymogi dotyczące szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców przewidują większy nacisk na świadomość ryzyka wobec pieszych, dzieci, rowerzystów i innych uczestników ruchu, którzy nie poruszają się „krytymi” pojazdami i w związku z tym są bardziej narażeni na obrażenia w sytuacji wypadku.

Rowerem do pracy – przepis na zdrowie i mniej zwolnień lekarskich

Prawo jazdy nie będzie bezterminowe

Nowa dyrektywa oznacza koniec wydawania bezterminowego prawa jazdy. Dokument będzie istotny przez 15 lat dla samochodów osobowych i motocykli (kategorie B i A).

Państwa będą mogły skrócić ten okres do 10 lat, jeżeli dokument w danym kraju pełni także funkcję krajowego dowodu tożsamości. Prawa jazdy na samochody ciężarowe (C, C+E) i autobusy (D, D+E) będą natomiast ważne 5 lat.

Rządy państw UE będą mogły we własnym zakresie skrócić okres ważności prawa jazdy dla kierowców w wieku od 65 lat i wprowadzić w ich przypadku wymóg częstszych badań lekarskich lub kursów odświeżających wiedzę i umiejętności.

Przed uzyskaniem pierwszego prawa jazdy lub jego odnowieniem kierowca będzie musiał przejść badanie lekarskie, obejmujące nie tylko badanie wzroku, ale też na przykład układu krążenia. W przypadku prawa jazdy na samochód osobowy lub motocykl państwa będą mogły zastąpić wymóg badań lekarskich formularzami samooceny lub innymi krajowymi systemami oceny.

Od 19 stycznia 2013 r. w Polsce nie wydaje się już bezterminowego prawa jazdy. Nowe dokumenty – także te dla kategorii B – mają określony okres ważności, uzależniony od stanu zdrowia kierowcy, który może wynosić maksymalnie 15 lat. Osoby posiadające jeszcze bezterminowe prawo jazdy powinny pamiętać o obowiązku jego wymiany w wyznaczonym terminie.

Kierowcy, którzy uzyskali bezterminowe prawo jazdy przed 19 stycznia 2013 r., muszą liczyć się z obowiązkiem jego wymiany. Obecne dokumenty zachowują ważność tylko do 18 stycznia 2033 r., po czym nie będą już uznawane.

Dwuletni okres próbny i wyższe mandaty

Po raz pierwszy unijne przepisy wprowadzą okres próbny dla początkujących kierowców. Jego długość będą ustalać państwa UE, ale musi on trwać co najmniej dwa lata.

W okresie próbnym niedoświadczonych kierowców obowiązywać będą surowsze zasady. Muszą oni również liczyć się z wyższymi mandatami za jazdę pod wpływem alkoholu, niezapięte pasy lub przewożenie dzieci bez fotelika.

Zmieni się też minimalny wiek, w jakim będzie się można ubiegać o prawo do kierowania samochodem. Prawo jazdy kategorii B będą mogli uzyskać już 17-latkowie, ale do ukończenia 18. roku życia będą mogli prowadzić samochód tylko w towarzystwie doświadczonego kierowcy.

Prawo jazdy kategorii C (samochody ciężarowe) będzie można uzyskać już w wieku 18 lat, a kategorii D (autobusy) w wieku 21 lat. Warunkiem będzie posiadanie certyfikatu kwalifikacji zawodowej.

Dla osób bez takiego potwierdzenia minimalny wiek w przypadku tych kategorii będzie wynosił odpowiednio 21 i 24 lata. Nowe przepisy mają przyczynić się do rozwiązania problemu niedoboru na rynku pracy zawodowych kierowców.

– Szkolenie kierowców obejmie więcej elementów dotyczących bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Wolontariusze, tacy jak strażacy i ratownicy, będą mogli łatwiej uzyskać prawa do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, a nowe zasady szkolenia i uznawania kwalifikacji sprawią, iż praca w transporcie będzie bardziej atrakcyjna i łatwiej dostępna – wskazała sprawozdawczyni PE ds. prawa jazdy Jutta Paulus.

– Obywatele w całej Europie bezpośrednio odczują te konkretne ulepszenia – oceniła niemiecka europosłanka Zielonych.

Cyfrowe prawo jazdy

Nowe przepisy przewidują, iż cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, ma stopniowo stawać się podstawowym formatem prawa jazdy w UE.

Czy to oznacza koniec prawa jazdy w formie plastikowej karty? I tak, i nie. Kierowcy przez cały czas będą mieli prawo do otrzymania fizycznego dokumentu, który urzędy komunikacji powinny na ich wniosek wydać „bez zbędnej zwłoki”. Co do zasady, jego wydanie powinno zająć maksymalnie trzy tygodnie od złożenia wniosku.

– Do 2030 roku nowa dyrektywa europejska wprowadzi cyfrowe prawo jazdy, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom pełnej swobody wyboru między aplikacją a fizyczną kartą – podkreśliła Paulus.

Prawo jazdy odebrane w całej UE

Poprzez nową dyrektywę europosłowie chcą też ograniczyć niebezpieczną jazdę poza granicami państwa, w którym danej osobie odebrano prawo jazdy.

– Osoba, która popełnia poważne wykroczenie w kraju UE, który wydał mu prawo jazdy, często pozostaje bezkarna w innych unijnych państwach – wyjaśnił Ricci. Jak powiedział, dotychczas około 40 proc. takich wykroczeń transgranicznych zasadniczo nie pociągało za sobą żadnych konsekwencji.

Zgodnie z nowymi przepisami decyzje o cofnięciu, zawieszeniu lub ograniczeniu prawa jazdy będą przekazywane do państwa członkowskiego, które wydało dokument, co ułatwi egzekwowanie kar w całej UE.

– Dzięki nowym przepisom osoby, które utracą prawo jazdy w jednym z państw UE za poważne wykroczenie, nie będą już mogły prowadzić pojazdu w innym państwie członkowskim. Decyzja o zawieszeniu lub cofnięciu prawa jazdy będzie uznawana w całej Europie – wytłumaczył włoski europoseł.

Władze krajowe będą zobowiązane do niezwłocznego informowania się nawzajem o decyzjach dotyczących zakazów prowadzenia pojazdów w przypadkach najpoważniejszych wykroczeń – takich jak jazda po alkoholu lub narkotykach, udział w śmiertelnym wypadku drogowym czy znaczne przekroczenie prędkości.

– Wprowadzenie jaśniejszych i bardziej terminowych kryteriów zawieszania uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku poważnych naruszeń pomaga chronić nie tylko odpowiedzialnych kierowców, ale wszystkich. Silniejszy i skuteczniejszy system monitorowania i egzekwowania przepisów pomoże zapobiegać wypadkom i ratować życie – zaznaczył Ricci.

Trzy lata na dostosowanie prawa

Nowe przepisy wejdą w życie 20. dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa będą miały trzy lata na transpozycję nowych przepisów do prawa krajowego oraz dodatkowy rok na przygotowanie ich wdrożenia.

Nowelizacja przepisów to część unijnego pakietu na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, który Komisja Europejska przedstawiła w marcu 2023 roku. Jego celem ma być poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz dążenie do tego, by najpóźniej w 2050 roku na drogach nie ginął nikt („Vision Zero”).

Idź do oryginalnego materiału