Badania wskazały, iż stan techniczny motocykli nie przyczynił się do żadnej śmierci, a parlamentarzyści to zrozumieli.
Dnia 5 grudnia parlament Portugalii zagłosował przeciwko obowiązkowym badaniom technicznym motocykli, które miały wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Jest to wspólny sukces motocyklistów, którzy walczyli o swoje prawo od wielu lat. W październiku 2021 pisaliśmy o ogromnym, ogólnokrajowym proteście motocyklistów w Portugalii właśnie w tej sprawie.
Portugalska organizacja praw motocyklistów GAM (Grupo Acção Motociclista) powiedziała: „Decyzja o nałożeniu obowiązkowych badań technicznych motocykli w Portugalii od 1 stycznia 2025 roku jest definitywnie pogrzebana.
Oczekiwanie było długie, ale sprawa jest w końcu jasna: Portugalia nie wprowadzi obowiązkowych okresowych badań technicznych motocykli. Po ponad 12 latach walki, mającej na celu uświadomienie realności faktów związanych z tym tematem, w końcu udało nam się przekonać portugalski rząd do naszych argumentów: obowiązkowa okresowa kontrola techniczna motocykli została wczoraj uchylona przez portugalską większość parlamentarną.”
Nie ma wątpliwości, iż portugalscy motocykliści mają powód do dumy. A o ile ciekawi Was dlaczego badania techniczne motocykli są niepotrzebne, to argumenty grupy GAM faktycznie brzmią przekonująco.
Grupa mówi, iż głównymi przyczynami wypadków motocyklistów nie jest stan techniczny maszyny, ale błędy przy panowaniu nad motocyklem oraz zły stan dróg. GAM przekonał parlamentarzystów, aby przy głosowaniu wzięli pod uwagę fakty, a nie przekonania. A fakty dotyczące śmiertelności motocyklistów w związku ze stanem technicznym są następujące:
W 2020 roku portugalska agencja bezpieczeństwa zarejestrowała 8024 osoby poszkodowane w wypadkach na motocyklach i motorowerach, spośród których 138 osób zginęło (1,72%). Według raportu MAIDS, uznawanego za wyznacznik badań nad wypadkami motocykli, usterka techniczna motocykla jest przyczyną mniej niż 0,3% wypadków.
Przyjmując więc, iż usterki techniczne motocykli mogły przyczynić się do 24 osób (0,3%) poszkodowanych w Portugalii, to 1,72% tej liczby nie reprezentuje nawet jednej ofiary śmiertelnej (0,4 śmierci). W Portugalii jest to więc statystycznie niemożliwe, aby ktokolwiek stracił życie z powodu usterki technicznej motocykla.„
Nieoficjalnie mówi się też, iż motocykliści są bardziej świadomymi kierowcami i zdają sobie sprawę z tego, iż ich jednoślad musi być sprawny technicznie. Portugalia nie jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym nie istnieją badania techniczne motocykli – na Motogenie analizowaliśmy temat badań technicznych dla motocykli w Europie.
W Polsce badania techniczne motocykli z całą pewnością nie znikną. Co więcej – stowarzyszenie diagnostów już od kilku lat walczy o podwyżkę opłaty za badanie techniczne (która pozostaje niezmienna od dwóch dekad!).