Ministerstwo Infrastruktury opublikowało swój oficjalny „Plan działalności na rok 2026”. Dokument, oprócz statystyk dotyczących bezpieczeństwa na drogach, zawiera kontrowersyjny cel dotyczący systemu automatycznego nadzoru nad kierowcami.
Zgodnie z planem, resort założył, iż w przyszłym roku jedynie 50% wszystkich naruszeń zarejestrowanych przez fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości i systemy rejestrujące przejazdy na czerwonym świetle zakończy się nałożeniem mandatu lub skierowaniem sprawy do sądu. W praktyce oznacza to utrzymanie obecnego, nieefektywnego status quo, dziś również połowa takich wykroczeń pozostaje bez konsekwencji prawnych.
Główną przyczyną problemu jest wadliwa konstrukcja prawna. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, operator systemu CANARD ma obowiązek udowodnić, kto konkretnie prowadził pojazd w momencie popełnienia wykroczenia. Wykorzystują to nieuczciwi kierowcy, którzy podają fikcyjne dane osoby rzekomo odpowiedzialnej. Ponieważ właściciel pojazdu nie ma w tej chwili prawnie narzuconego obowiązku wskazania sprawcy, wiele postępowań umarza się.
Resort deklaruje prace nad zmianą prawa, wzorowaną m.in. na rozwiązaniach chorwackich, które pozwoliłyby na karanie właściciela auta w przypadku braku współpracy. Plany te nie zostały jednak jeszcze przedstawione, a według nieoficjalnych informacji napotykają na opór w Ministerstwie Sprawiedliwości.
W swoim planie minister Dariusz Klimczak, z wykształcenia politolog (PSL), wyznaczył także cel redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach o 2% w stosunku do 2025 roku. Choć Polska odnotowała w ostatnich latach znaczącą poprawę (spadek o 30% od 2022 r.), to założony na 2026 rok cel nie jest uznawany za ambitny.
Kontrowersje wzbudził również inny zapis ujęty jako działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Resort zakłada bowiem dopłacanie z funduszy Krajowego Planu Odbudowy do wymiany tachografów w ciężarówkach prywatnych firm. Celem ma być wymiana ponad 106 tysięcy urządzeń. Krytycy wskazują, iż bez jednoczesnej naprawy systemu karania za wykroczenia drogowe, takie działania mogą nie przynieść oczekiwanego efektu w zakresie bezpieczeństwa na polskich drogach.
→ oprac. (kk)
23.12.2025
• collage: barma / Gazeta Trybunalska
• więcej o ruchu drogowym: > tutaj













