Nowe znaki dla motocyklistów: Pierwsze pojawią się w Østfold
W ostatnich latach co piąty śmiertelny wypadek drogowy dotyczył motocykla, a niemal połowa z nich miała miejsce na zakręcie. Statens vegvesen (Norweski Zarząd Dróg Publicznych) podejmuje teraz konkretne działania, by to zmienić.
Przeczytaj również: Coraz trudniej żyć w Norwegii: Rosną koszty
Nowe znaki dla motocyklistów. Niebezpieczne zakręty
Najwięcej ofiar śmiertelnych i poważnie rannych — zarówno na motocyklach lekkich, jak i ciężkich — notuje się w wyniku wypadków na zakrętach. Aż 43% wszystkich zabitych na ciężkich motocyklach zginęło, wypadając z drogi właśnie w zakręcie.
Zastosowanie nowego modelu ryzyka opracowanego przez Statens vegvesen pozwoliło zidentyfikować zakręty szczególnie niebezpieczne. Połączenie analizy danych, ekspertyz oraz wizji lokalnych daje wyraźne wskazówki, gdzie należy wdrożyć działania prewencyjne.
Aby ograniczyć liczbę wypadków, najgroźniejsze i najbardziej wymagające zakręty zostaną oznaczone specjalnym znakiem ostrzegawczym skierowanym do motocyklistów. Dodatkowo analizowane będą inne środki bezpieczeństwa, takie jak poprawa poboczy, zwiększenie widoczności, montaż barier ochronnych oraz wskazanie zalecanej prędkości.
Pierwsze pojawią się w Østfold
Pierwszy niebezpieczny odcinek został już wskazany w Østfold. To właśnie ten region jako pierwszy — we współpracy ze Statens vegvesen — instaluje nowy znak ostrzegawczy przeznaczony dla kierowców motocykli. Znak ten dostarcza kluczowych informacji, które pomagają odpowiednio zaplanować pokonanie zakrętu, dostosować prędkość i zachować szczególną czujność.
− Musimy ostrzegać motocyklistów przed tymi zakrętami, które wiemy, iż są najbardziej niebezpieczne – mówi Guro Ranes, szefowa ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Statens vegvesen. – Nasz model pomaga wskazać najbardziej ryzykowne miejsca. Potem oceniamy je z udziałem ekspertów i doświadczonych motocyklistów z NMCU (Norweskiego Stowarzyszenia Motocyklistów), by mieć pewność, iż wybieramy adekwatne lokalizacje.
Znaki pojawią się również wielu regionach Norwegii już w tym sezonie.
Przeczytaj również: Niższy VAT na wodę i ścieki dopiero od 1 lipca 2025: Samorządy zyskują czas
Błędy i nadmierna prędkość
Analizy śmiertelnych wypadków pokazują, iż najczęstszymi przyczynami są błędy kierowców, nadmierna prędkość oraz brak koncentracji. W przeciwieństwie do innych uczestników ruchu, liczba poważnych wypadków z udziałem motocykli nie spada.
Statens vegvesen przegląda w tej chwili cały krajowy system dróg, by zidentyfikować najgroźniejsze zakręty. Mapy tych odcinków zostały przekazane poszczególnym województwom, które teraz są odpowiedzialne za dalsze działania, inspekcje i wdrażanie rozwiązań. W razie potrzeby mogą liczyć na wsparcie ekspertów z Zarządu Dróg.
Celem zmniejszenie liczby wypadków
− Østfold to popularny kierunek dla motocyklistów dzięki zróżnicowanemu krajobrazowi i 1700 km malowniczych tras, ale wiele innych regionów ma podobne warunki i również wysokie ryzyko – dodaje Ranes. – Dlatego współpracujemy także z innymi województwami, mając nadzieję, iż ta inicjatywa przełoży się na mniejszą liczbę wypadków i ofiar wśród motocyklistów w całym kraju.
Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post
Źródło: Statens vegvesen, Zdjęcie: Østfold fylkeskommune
Przeczytaj również: Sieć 2G znika: Nkom ostrzega – kto zostanie bez ochrony?