Nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025 roku

olsztynnews.com.pl 1 miesiąc temu

Od 1 lipca 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące egzaminów praktycznych na prawo jazdy. Zmiany zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ujednolicenie kryteriów oceniania egzaminowanych w całym kraju.

18 błędów krytycznych – egzamin zakończony natychmiastowo

Nowelizacja przepisów wprowadza katalog 18 tzw. błędów krytycznych, których popełnienie skutkuje natychmiastowym przerwaniem egzaminu z wynikiem negatywnym. Do takich błędów należą m.in.:

  • spowodowanie kolizji lub zagrożenia w ruchu drogowym,
  • przejazd na czerwonym świetle,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszym lub pojazdom,
  • wjazd na przejazd kolejowy bez możliwości jego opuszczenia,
  • najechanie na podwójną linię ciągłą w sposób stwarzający zagrożenie.

Egzamin może zakończyć się także na placu manewrowym

Zmiany obejmują również część egzaminu przeprowadzaną na placu manewrowym. W przypadku niektórych sytuacji egzaminator ma obowiązek zakończyć egzamin już na tym etapie. Dotyczy to m.in.:

  • przewrócenia motocykla lub motoroweru podczas jazdy,
  • zachowania zagrażającego bezpieczeństwu egzaminatora, osób trzecich lub infrastruktury,
  • ryzyka uszkodzenia pojazdu egzaminacyjnego.

Ujednolicenie zasad egzaminowania

Nowe przepisy mają również na celu ograniczenie dowolności interpretacyjnej egzaminatorów. Wcześniej to od subiektywnej oceny zależało, czy dany błąd zostanie potraktowany jako istotny. Po zmianach egzaminator musi ściśle stosować się do określonych kryteriów, co ma zapewnić jednolite traktowanie kandydatów w całym kraju.

Najechanie na podwójną linię ciągłą – przypadki szczególne

Jednym z najczęściej komentowanych elementów nowych przepisów jest zakaz najeżdżania na podwójną linię ciągłą. Resort infrastruktury wyjaśnia jednak, iż w szczególnych przypadkach – np. podczas omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu – przekroczenie linii nie musi skutkować zakończeniem egzaminu, o ile nie stwarza zagrożenia.

Większy nacisk na technikę jazdy i przestrzeganie przepisów

Choć katalog błędów krytycznych jest ograniczony, egzaminatorzy będą również bardziej rygorystycznie podchodzić do drobnych uchybień, takich jak:

  • brak sygnalizacji zmiany kierunku jazdy,
  • nieprawidłowe zatrzymanie się przed znakiem „STOP”,
  • przekroczenie prędkości,
  • błędy w obserwacji otoczenia.

W przypadku kumulacji tego typu uchybień egzamin może zakończyć się wynikiem negatywnym, choćby jeżeli żaden z błędów nie znajduje się na liście błędów krytycznych.

Cel zmian

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, iż celem nowelizacji jest:

  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach,
  • przygotowanie kierowców do realnych wyzwań w ruchu miejskim i poza nim,
  • ujednolicenie procesu egzaminowania w ośrodkach WORD na terenie całego kraju.

Podstawa prawna

Zmiany zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 maja 2025 r., które zmienia rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

Idź do oryginalnego materiału