Była pracownica kontraktowa OceanGate, Antonella Wilby, zeznawała w piątek przed komisją Straży Przybrzeżnej USA, iż okręt podwodny Titan należący do firmy, który implodował w zeszłym roku podczas nurkowania do wraku Titanica, opierał się na niezwykle skomplikowanym systemie nawigacyjnym.
Jak opisał to Wilby podczas przesłuchania komisji śledczej straży przybrzeżnej USA, system akustycznego pozycjonowania na bazie ultrakrótkiej linii bazowej (USBL) okrętu Titan, podobny do GPS-u, generował dane dotyczące prędkości, głębokości i położenia okrętu podwodnego dzięki sygnałów dźwiękowych.
Informacje te są zwykle automatycznie ładowane do systemu mapującego, aby śledzić pozycję okrętu podwodnego. Jednak Wilby powiedział, iż w przypadku Titana dane współrzędnych zostały manualnie przepisane do notatnika, a następnie wprowadzone do programu Excel przed załadowaniem arkusza kalkulacyjnego do systemu mapującego, aby śledzić pozycję okrętu podwodnego na manualnie narysowanej mapie wraku.
Zespół OceanGate starał się wykonywać te aktualizacje co najmniej co pięć minut, ale był to powolny, ręczny proces wykonywany podczas komunikacji z okręt podwodny sterowany gamepadem za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych. Kiedy Wilby zalecił firmie użycie standardowego systemu do przetwarzania danych ping i automatycznego kreślenia telemetrii okrętu podwodnego, odpowiedź brzmiała, iż firma chce opracować wewnętrzny system, ale nie ma wystarczająco dużo czasu.
Wilby została później zdjęta z zespołu i poleciała do domu po tym, jak powiedziała przełożonym: „To idiotyczny sposób na nawigację”. Zeznała również, iż po nurkowaniu 80 w 2022 r. podczas wynurzania Titana słychać było głośny huk/eksplozję i iż był on wystarczająco głośny, aby można go było usłyszeć z powierzchni.
To odzwierciedla zeznania złożone wczoraj przez byłego dyrektora naukowego OceanGate, Stevena Rossa. Podobnie jak Wilby, powiedział, iż dźwięk przypisano przesunięciu kadłuba ciśnieniowego w jego plastikowej kołysce, chociaż Wilby zeznał, iż uszkodzenia wynosiły tylko „kilka mikronów”.
Według Rossa, sześć dni przed implozją okrętu podwodnego Titan, pilot okrętu i współzałożyciel firmy, Stockton Rush, rozbili statek o gródź mechanizmu startowego, gdy statek próbował wynurzyć się z nurkowania 87. Incydent był spowodowany awarią zbiornika balastowego, która wywróciła okręt podwodny, powodując „koziołkowanie” innych pasażerów, zgodnie z Agencja prasowa Associated PressNikt nie został ranny podczas incydentu, ale Ross powiedział, iż nie wie, czy później przeprowadzono inspekcję okrętu podwodnego.