Focus On The Road — europejska akcja przeciwko rozproszeniu uwagi za kierownicą
Od 6 do 12 października 2025 roku w całej Europie trwa akcja policyjna „Focus on the Road”, organizowana przez sieć ROADPOL (European Roads Policing Network).
W działaniach uczestniczą służby z ponad 30 krajów, w tym także polska drogówka. Celem akcji jest zwrócenie uwagi kierowców na jedno z największych zagrożeń współczesnych dróg – rozproszenie uwagi spowodowane używaniem telefonu komórkowego podczas jazdy.
Telefon w dłoni = zagrożenie
Używanie telefonu podczas prowadzenia pojazdu to dziś jedna z najczęstszych przyczyn wypadków i kolizji w Europie.
Według danych Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ERSO), rozproszenie uwagi odpowiada choćby za 25% wszystkich zdarzeń drogowych.
Ryzyko wypadku wzrasta aż 2,5 raza, jeżeli kierowca trzyma telefon w dłoni, pisze wiadomość lub przegląda aplikacje zamiast skupić się na drodze.
W Polsce kara za trzymanie telefonu w ręku podczas jazdy wynosi w tej chwili 500 zł mandatu i 12 punktów karnych.
Mimo to wielu kierowców przez cały czas bagatelizuje problem, tłumacząc się, iż „to tylko chwila”.
Niestety – ta chwila często wystarcza, by doszło do tragedii.
Z punktu widzenia kierowców zawodowych
My, kierowcy zawodowi, mamy w tym temacie spore rozeznanie, zarówno w kwestii wypadków innych kolegów z branży jak i tego co widzimy z za szyby w mieście z perspektywy kierowcy zawodowego, widząc specyfikę licznych wypadków i najechań, przemierzając setki kilometrów po europejskich szlakach każdego dnia.
W trasie widzimy więcej niż suche statystyki i raporty.
Wielu z nas słyszało już po jakimś czasie od kolegi – czy to kierowcy ciężarówki, czy auta osobowego – iż przyczyną kolizji lub wypadku był właśnie telefon.
Zdarza się, iż ktoś po czasie przyzna się znajomym: „Patrzyłem w telefon”, „odpisywałem na wiadomość”, „szukałem czegoś w nawigacji”.
Takie wyznania rzadko trafiają do oficjalnych raportów, ale wśród nas wiadomo – problem jest ogromny i dużo bardziej powszechny, niż pokazują statystyki. A co najważniejsze dotyczy zarówno małych jak i dużych uczestników ruchu drogowego.
Nowe metody kontroli – służby sięgają po telefony
Warto wiedzieć, iż coraz więcej państw wprowadza praktykę sprawdzania telefonów po wypadkach i kolizjach.
Policja lub prokuratura mają prawo zabezpieczyć telefon kierowcy, by sprawdzić, czy w momencie zdarzenia nie był używany.
Analizowane są logi, historia rozmów, aktywność aplikacji czy wysyłane wiadomości.
Jeśli telefon był aktywny w chwili wypadku – kierowca nie ma jak się wybronić.
W Niemczech, Belgii, Holandii czy Francji takie kontrole są coraz częstsze.
W Polsce również pojawiają się przypadki, gdy policja zabezpiecza telefony po poważniejszych zdarzeniach z ofiarami lub dużymi stratami materialnymi.
Skutki: nie tylko mandat
Korzystanie z telefonu za kierownicą to nie tylko mandat czy punkty karne.
To także ryzyko utraty prawa jazdy, odpowiedzialności karnej, a w skrajnych przypadkach – choćby zarzutów za spowodowanie śmierci.
Wystarczy pamiętać o jednej zasadzie: jeśli musisz coś sprawdzić, zjedź na parking lub MOP – nigdy nie rób tego w ruchu.
Mandaty w krajach europejskich
Przyjrzyjmy się, jak wyglądają kary w różnych krajach Europy za korzystanie z telefonu podczas jazdy.
Widać wyraźnie, iż większość państw nie traktuje tego jako „drobnego wykroczenia”, ale jako poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze.
| Polska | 500 zł | 12 pkt | Standardowy mandat ustawowy od 2022 r. |
| Niemcy | 100–200 € | 1–2 pkt | Za zagrożenie lub kolizję możliwy zakaz jazdy (1 miesiąc). |
| Francja | 135 € | 3 pkt | Możliwe natychmiastowe zatrzymanie prawa jazdy. |
| Wielka Brytania | £200 | 6 pkt | Sprawy recydywistów często kierowane do sądu. |
| Hiszpania | 200 € | 3 pkt | Surowe kontrole autostrad; mandat obowiązuje także za dotknięcie ekranu. |
| Belgia | 174 € | — | Częste zawiadomienia sądowe przy poważnych naruszeniach. |
| Holandia | 430 € | — | Najwyższe kary w UE za samo trzymanie telefonu. |
| Włochy | 250–1000 € | tak | Recydywa = zawieszenie prawa jazdy. |
| Austria | 100–140 € | brak | Odmowa zapłaty → postępowanie administracyjne. |
| Rumunia | ~200 € | tak | Możliwy zakaz jazdy na 30 dni. |
*Wysokości kar orientacyjne, stan prawny: październik 2025.
Focus on the Road – wspólna europejska akcja
Podczas trwania akcji „Focus on Road” policjanci w całej Europie prowadzą wzmożone kontrole drogowe, zwłaszcza w rejonach autostrad i głównych szlaków transportowych.
Sprawdzają nie tylko, czy kierowcy trzymają telefon w dłoni, ale też czy korzystają z systemów głośnomówiących w sposób bezpieczny oraz czy mają zapięte pasy bezpieczeństwa.
Celem nie jest karanie, ale uświadamianie i zmiana nawyków.
Jeśli chcesz sprawdzić pozostały harmonogram tegorocznych kontroli ROADPOL 2025 – pisałem o tym tutaj:
Ruszyły kontrole ciężarówek w ramach operacji ROADPOL 17–23 luty – harmonogram działań na 2025 rok
Podsumowanie
Nie ma tak pilnego telefonu ani tak ważnej wiadomości, by ryzykować życie – swoje lub cudze.
Wielu z nas widziało już za dużo, by nie wiedzieć, iż to właśnie telefon jest często „tym drugim kierowcą” w kabinie.
A Ty co o tym sądzisz?
Czy zauważasz, iż kierowcy coraz częściej patrzą w ekran zamiast na drogę?
Podziel się opinią w komentarzu – szczególnie jeżeli uważasz, iż kary w Polsce są zbyt łagodne wobec zagrożenia, jakie niesie telefon w ręku.



![Groźny wypadek w Grucelach. Kilka osób w szpitalu po zderzeniu dwóch osobówek [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/wypadek_grucele.jpg)







