W Gdańsku w ciągu zaledwie 15 minut doszło do dwóch poważnych wypadków z udziałem pieszych na pasach. Na ul. Budowlanych kierowca BMW potrącił 20-latka na przejściu, a chwilę później na ul. Żabi Kruk kobieta prowadząca Kię uderzyła w 41-latkę z dzieckiem na rękach. Oboje kierowcy stracili prawa jazdy. Policja apeluje o rozwagę na drodze.
Niebezpieczne przejścia – dwa potrącenia w krótkim czasie
We wtorek 4 lutego rano gdańska policja otrzymała zgłoszenie o potrąceniu na ul. Budowlanych. Kierowca BMW, 46-letni mieszkaniec powiatu kartuskiego, jadąc w stronę ul. Słowackiego, nie ustąpił pierwszeństwa 20-letniemu pieszemu przechodzącemu po pasach. Po potrąceniu młodego mężczyzny, który doznał urazu kończyn dolnych, samochód zjechał na wyspę rozdzielającą pasy i uderzył w znak drogowy.
Nie minęło 15 minut, gdy na ul. Żabi Kruk doszło do kolejnego potrącenia. 28-letnia kobieta kierująca Kią Ceed potrąciła 41-letnią kobietę, która przechodziła przez przejście dla pieszych z 1,5-rocznym dzieckiem na rękach. Poszkodowana trafiła do szpitala, a maluch, choć nie doznał widocznych obrażeń, został skierowany na badania.
W obu przypadkach policja zatrzymała prawa jazdy kierowców, uznając ich winę za rażące naruszenie zasad bezpieczeństwa.
Czytaj więcej: Dwa groźne potrącenia w Gdańsku. Ranne dwie nastolatki
Kierowcy i piesi – kto popełnia błędy na drodze?
Przepisy jasno określają obowiązki kierowców w pobliżu przejść dla pieszych. Zbliżając się do pasów, należy zmniejszyć prędkość i zachować szczególną ostrożność. Przekroczenie tej zasady może prowadzić do tragicznych wypadków, jak te w Gdańsku.
Z kolei piesi również mają swoje obowiązki. Nie mogą wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, a korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez przejście może ograniczyć ich zdolność do oceny sytuacji. Noszenie elementów odblaskowych po zmroku, choćby w mieście, zwiększa widoczność i bezpieczeństwo.
Jak poprawić bezpieczeństwo na przejściach?
Policjanci zwracają uwagę na konieczność zwiększenia świadomości wszystkich uczestników ruchu. Kierowcy powinni lepiej dostosowywać prędkość do warunków, a piesi unikać ryzykownych zachowań.
aw