Koniec z groźbą mandatu za nielegalne zamienniki LED. Oto pierwsza żarówka z homologacją

magazynauto.pl 1 tydzień temu

Philips ogłasza przełom w dziedzinie tzw. retrofitów. Dosłownie za chwilę na polskim rynku pojawią zupełnie nowe żarówki LED z homologacją. Niestety, przynajmniej na razie, będą dostępne wyłącznie dla wybranych grup użytkowników samochodów.

Po zamienniki LED sięga wielu kierowców starszych samochodów. Powód jest oczywisty. Oferują one lepsze oświetlanie drogi. Tyle iż używanie tzw. retrofitów – ze względu na obowiązujące przepisy – jest nielegalne.

https://magazynauto.pl/porady/historia-oswietlenia-samochodowego-od-pochodni-do-diodowych-projektorow,aid,4433

Philips ogłosił właśnie wprowadzenie pierwszych na świecie legalnych zamienników LED do reflektorów halogenowych. Mają one certyfikat homologacji UNECE i mogą być stosowane w państwach będących stronami porozumienia o harmonizacji technicznej pojazdów z 1958 roku. Polska należy do tego grona.

Legalna żarówka Philips Ultinon Pro6000 Boost w tej chwili dostępna jest wyłącznie w standardzie H11. fot. Phillips

A to oznacza, iż żarówki Philips Ultinon Pro6000 Boost H11 staną się legalnymi zamiennikami żarówek halogenowych. W sprzedaży pojawią się one pod koniec maja bieżącego roku. Cena nie pozostało znana.

Niestety, nowe Phiipsy są zamiennikiem żarówek halogenowych H11. W odróżnieniu od H4 czy H7, nie są one jednak zbyt popularne i zwykle stanowią źródło światła w reflektorach przeciwmgłowych, choć z pewnymi wyjątkami.

https://magazynauto.pl/porady/dozwolone-i-zakazane-modyfikacje-w-samochodzie-od-oswietlenia-przez-wyposazenie-po-wydech-i-silnik,aid,1648

Wysoki mandat za retrofity

Stosowanie nielegalnego źródła światła w samochodzie grozi mandatem karnym sięgającym choćby 3000 zł. Podczas kontroli drogowej, jeżeli policjant zauważy takie oświetlenie, może zatrzymać dowód rejestracyjny.

Ba, w sytuacji, gdy stwierdzi, iż nielegalne źródło światła stanowi zagrożenie dla ruchu drogowego, może choćby uniemożliwić dalszą jazdę.

Stosowanie retrofitów jest w tej chwili w Polsce nielegalne i grozi wysokim mandatem. fot. Archiwum

Przypomnijmy, iż przykładowo w Niemczech (oraz w kilku innych krajach) od 2020 roku można stosować retrofity w wybranych modelach i rocznikach aut, zaopatrzonych w żarówki H7. Wynika to z aprobaty Urzędu ds. Ruchu Drogowego (KBA).

Choć producenci żarówek dowiedli, iż wymiana tradycyjnego źródła światła poprawia widoczność po zmierzchu, retrofity są legalne wyłącznie na drogach kraju, gdzie mają homologacje. Gdzie indziej ich stosowanie może skończyć się mandatem.

Idź do oryginalnego materiału