Kodiaq w służbie policji: 265 KM pod „bazowym” nadwoziem

moto-przestrzen.pl 1 godzina temu

Czeska policja właśnie zrobiła duży krok w stronę unowocześnienia swojej floty. Do końca 2024 roku funkcjonariusze odbiorą ponad 350 nowych Skód Kodiaq, które – choć wyglądają jak najbardziej podstawowe wersje – technicznie są bliżej… sportowego Kodiaqa RS. To dokładnie ten typ radiowozu, który mijasz na drodze i choćby nie wiesz, iż właśnie minęła cię „nieoznakowana rakieta”.

Kodiaq „pod przykrywką” – technika z RS ukryta w bazowej wersji

To, co najważniejsze, zaczyna się pod maską. Nowe radiowozy otrzymały 2.0 TSI o mocy 195 kW (265 KM) i 400 Nm, czyli jednostkę znaną z topowej wersji RS. To o 15 kW i 30 Nm więcej niż w poprzednich policyjnych Kodiaqach.

Standardem jest 7-biegowa skrzynia DSG oraz napęd 4×4, a adaptacyjne zawieszenie DCC+ dostało własne, policyjne ustawienia – przystosowane do dodatkowego obciążenia sprzętem.

Funkcjonariusze mogą jednym kliknięciem przełączyć auto w tryb Sport, który odblokowuje pełny potencjał silnika. Do tego wzmocnione hamulce z wersji siedmiomiejscowej i 18-calowe felgi gwarantują, iż zatrzymanie rozpędzonego SUV-a nie będzie problemem.

To nie wszystko. Każdy radiowóz otrzymał specjalną jednostkę sterującą, odpowiedzialną za funkcje używane tylko w służbach:

  • automatyczne zgaszenie silnika przy nieautoryzowanym otwarciu drzwi,
  • dezaktywację systemu start–stop,
  • wyłączanie świateł dziennych przy działaniach operacyjnych,
  • blokadę pojazdu przy pracującym silniku.

Idealny zestaw dla „nieoznakowanych”, które mają wyglądać niepozornie, a jednocześnie radzić sobie w dynamicznych pościgach.

Dlaczego Kodiaq? Czeska policja nie ma wątpliwości

Skoda jest dla czeskich służb tym, czym Passat kiedyś był dla polskich – pewniakiem. Od 1993 roku Policja RCz oraz MSW odebrały już ponad 23 tysiące samochodów marki. Kodiaq od dwóch lat pełni tam istotną rolę, zwłaszcza w drogówce i prewencji.

Nowa dostawa zastąpi przede wszystkim wysłużone Octavie Combi 2.0 TSI 4×4 DSG z lat 2019–2020, które w wielu przypadkach mają już przebiegi choćby 350 tys. km.

A co w Polsce? Też jeździmy Skodami

Nie tylko Czechy stawiają na czeską markę. W Polsce Skoda również jest jednym z fundamentów flot mundurowych.

W październiku polska policja odebrała 100 nowych Octavii Combi Essence z silnikiem 1.5 TSI mHEV (150 KM) i skrzynią DSG. Trafiły one głównie do wydziałów ruchu drogowego komend powiatowych i Komendy Stołecznej.

Trwająca od ponad dwóch dekad kooperacja obejmuje modele Fabia, Octavia, a także auta wykorzystywane jako pojazdy operacyjne i nieoznakowane. Ceni się je przede wszystkim za trwałość, niskie koszty utrzymania i komfort, czyli cechy najważniejsze przy intensywnej eksploatacji.

Skody wspierają również Straż Graniczną, PSP i TOPR, często pracując w warunkach, w których wiele aut zwyczajnie by odpuściło.

Idź do oryginalnego materiału