RedLight to zautomatyzowane narzędzie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), które ma służyć poprawie bezpieczeństwa. W jaki sposób? Prewencyjnie i represyjnie. Ma zniechęcić kierowców do ignorowania czerwonego światła na skrzyżowaniach, a także wyłapać tych, którzy łamią przepisy.
Czym jest system RedLight i jak to działa w praktyce?
System RedLight to sieć zaawansowanych urządzeń monitorujących przypominających fotoradary, które automatycznie rejestrują i robią zdjęcia pojazdom przejeżdżające przez skrzyżowanie lub przejazd kolejowy na czerwonym świetle. Jest on częścią Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).
Działanie systemu opiera się na precyzyjnej współpracy kamer i czujników. Obserwują zarówno sygnalizację świetlną, jak i pojazdy zbliżające się do linii zatrzymania i wjeżdżające na skrzyżowanie. Kiedy zapala się czerwone światło, system aktywuje się. Co robi dalej?
Warto zaznaczyć, iż systemy są często skalibrowane tak, aby nie karać kierowców, którzy wjechali na skrzyżowanie tuż przed zmianą światła z żółtego na czerwone i nie mieli możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu. Rejestracja zwykle rozpoczyna się z niewielkim opóźnieniem (np. 1-2 sekundy) po zapaleniu się czerwonego światła.
Wciąż jednak budzi to kontrowersje, bo bardzo łatwo jest przekroczyć limit punktów karnych. Kierowcy na niego narzekają, bo jest aż "za skuteczny". Czasem więc choćby porządni kierowcy np. widząc żółte światło, nie chcą gwałtownie hamować, więc wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym. Dwa razy tak zrobią i przekroczą limit punktów karnych.
Jakie są kary za przejazd na czerwonym świetle?
Zignorowanie czerwonego światła i zarejestrowanie przez system RedLight wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami:
Mandat karny: Standardowa kara za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu wynosi 500 zł.
Punkty karne: Kierowca otrzymuje 15 punktów karnych. Limit to 24, więc 2 razy przejedziemy na czerwonym i dostaniemy pocztą skierowanie na badanie psychologiczne oraz ponowny egzamin sprawdzający kwalifikacje kierowcy.
Przejazdy kolejowe: W przypadku zignorowania czerwonego światła (lub dwóch naprzemiennie migających czerwonych sygnałów) przed przejazdem kolejowym, mandat jest znacznie wyższy i wynosi 2000 zł, a liczba punktów karnych to również 15. W warunkach recydywy (popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu 2 lat) kara finansowa wzrasta do 4000 zł.
Zielona strzałka: Niezatrzymanie się przed sygnalizatorem S-2 (zielona strzałka) przed wykonaniem skrętu jest karane mandatem w wysokości 100 zł i 6 punktami karnymi. Systemy RedLight koncentrują się jednak głównie na klasycznym przejeździe na czerwonym sygnale.
W sytuacji, gdy przejazd na czerwonym świetle doprowadzi do kolizji lub wypadku, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze, włącznie ze skierowaniem sprawy do sądu, który może orzec wysoką grzywnę (nawet do 30 000 zł).
Jak uniknąć mandatu z systemu RedLight?
Po prostu trzeba przestrzegać sygnalizatorów, ale oczywiście są pewne wyjątkowe sytuacje. Jakie są więc zasady przejazdu przez skrzyżowanie ze światłami?
Zatrzymywanie się przed sygnalizatorem, gdy nadawany jest sygnał czerwony.
Zatrzymywanie się, gdy nadawany jest sygnał żółty, chyba iż pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, iż gwałtowne hamowanie stworzyłoby zagrożenie bezpieczeństwa.
Nie wjeżdżanie na skrzyżowanie, jeżeli nie ma możliwości opuszczenia go przed zmianą sygnału na czerwony (np. z powodu zatoru drogowego).
Zachowanie szczególnej ostrożności na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych wyposażonych w system.
W wyjątkowych okolicznościach, takich jak konieczność ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi uprzywilejowanemu, przejazd na czerwonym świetle może zostać potraktowany inaczej, jednak każda taka sytuacja jest analizowana indywidualnie.
Lista miejsc z aktywnym systemem RedLight w 2025 r.
Poniżej znajduje się lista skrzyżowań z RedLight zebrana przez NaviExpert. Nowe lokalizacje (Kielce i Gorzów Wielkopolski) zostały pogrubione. Oficjalną mapkę nie tylko z kamerami RedLight znajdziecie na stronie CANARD.
Województwo dolnośląskie
Bolesławiec, u zbiegu ulic: Asnyka, Al. Tysiąclecia, Chrobrego i Spółdzielczej
Wrocław, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu (DK5) i Bystrzyckiej
Wrocław, skrzyżowanie drogowo – kolejowe, ul. Szczecińska DW356
Wrocław, ul. Średzka (DK94) – przejazd kolejowy
Polkowice, skrzyżowanie DK3 z ul. Kopalnianą
Jelenia Góra, skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK3) z Grunwaldzką
Świdnica, skrzyżowanie ul. Esperantystów ze Stęczyńskiego/ Łączną (DK35)
Województwo kujawsko-pomorskie
Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241
Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552
Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269
Żnin, ul. Mickiewicza (DW251)
Chełmce, DK62
Województwo lubelskie
Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin
Województwo lubuskie
Gorzów Wielkopolski, rondo Santockie
Województwo łódzkie
Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą
Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie ul. Sikorskiego z Al. Concordii
Łódź, skrzyżowanie ul. Drewnowskiej z al. Włókniarzy
Łódź, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską
Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie al. Piłsudskiego z Al. Armii Krajowej
Łódź, rondo mjr. Alfreda M. Biłyka, DK91/DK72
Radomsko, ul. Piłsudskiego
Wieluń, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Krakowskie Przedmieście
Łódź, rondo Inwalidów
Województwo małopolskie
Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej
Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami
Nowy Sącz, rondo Solidarności, skrzyżowanie ulic Kilińskiego z Królowej Jadwigi
Kraków, rondo Dywizjonu 308
Kraków, skrzyżowanie ul. Zakopiańska/ Wadowicka z ul. Brożka/ ks. Tischnera
Województwo mazowieckie
Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich
Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną
Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną
Warszawa, DW637, Cyrulików – przejazd kolejowy
Warszawa, al. Krakowska/ Łopuszańska
Województwo podkarpackie
Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94
Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej
Województwo podlaskie
Białystok, skrzyżowanie ul. Gen. Sosabowskiego/ Sulika z Kazimierza Wielkiego (DK19/DW676)
Białystok, skrzyżowanie ul. Zwierzynieckiej z Ojca Pio
Województwo pomorskie
Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka
Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską
Słupsk, skrzyżowanie ulic Wiejskiej z Gdańską
Starogard Gdański, skrzyżowanie Bohaterów Monte Cassino z al. Armii Krajowej
Województwo śląskie
Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94
Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81
Bielsko-Biała, rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej
Mikołów, skrzyżowanie ulicy Cieszyńskiej z Gliwicką/ Wyzwolenia, DK81 – DK44
Pszczyna, skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską, DK1
Zabrze, ul. Bytomska z ul. Z. Religi
Ruda Śląska, ul. Kokota z 1 Maja
Województwo świętokrzyskie
Kielce Al. Solidarności/Sandomierska
Województwo warmińsko – mazurskie
Olsztyn, Al. gen. Sikorskiego W./Synów Pułku
Województwo wielkopolskie
Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11
Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba
Poznań, rondo Kaponiera
Województwo zachodniopomorskie
Szczecin, skrzyżowanie ulic Gen. Taczaka/ 26 Kwietnia z Derdowskiego
Gdzie pojawią się kamery RedLight w przyszłości?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego opublikował na swojej stronie miejsca, w których niedługo pojawią się kamery RedLight. Poniżej lista skrzyżowań. Łącznie jest ich 10.
Województwo małopolskie
Targowisko, DK 94 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963;
Województwo mazowieckie
Kożuszki-Parcele, DK 92
Ołtarzew, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
Województwo pomorskie
Tczew, DK 91 – skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
Malbork, DK 22 – skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca
Województwo śląskie
Czeladź, DK 94 – skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
Wojkowice Kościelne, DK 86 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie
Województwo wielkopolskie
Nekla, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
Wolsztyn, DK 32 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
Kościelna Wieś, DK 12 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną
System RedLight jest też na przejazdach kolejowych. niedługo zostanie zainstalowany w tych trzech lokalizacjach:
Województwo małopolskie
Barwałd Dolny, DK 52
Województwo opolskie
Większyce, DK 45
Województwo wielkopolskie
Wymysłowo i DK 15
Łąkociny i DK 36
Piaski i DK 11
Na koniec garść statystyk wprost ze strony GITD. W 2024 r. 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach zarejestrowało 60,5 tys. wykroczeń niezastosowania się do czerwonego sygnału świetlnego. Najbardziej "zapracowane" kamery są na al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi (6,8 tys.), al. Pokoju i ul. Nowohuckiej (5 tys.) oraz ul. Tischnera i ul. Brożka w Krakowie (3,6 tys.).
Cztery systemy RedLight działające w ubiegłym roku na przejazdach kolejowych zarejestrowały 12,3 tys. wykroczeń, w tym aż 5 tys. na ul. Cyrulików w Warszawie, 4,5 tys. na ul. Średzkiej i 2,2 tys. na ul. Szczecińskiej we Wrocławiu oraz 600 na ul. Piłsudskiego w Radomsku.