Jak być najlepszym riderem na motocyklach ADV? Podstawa techniki jazdy!

motogen.pl 6 godzin temu

Widowiskowa jazda motocyklem adventure, ale z zachowaniem panowania, ma jedną podstawową zasadę: musisz mieć kondycję, aby nad nim zapanować!

Skąd pomysł na jazdę (i szkolenie się) motocyklami adventure?

Motocykle klasy adventure stają się ostatnio coraz bardziej popularne. I dobrze! Na tego typu sprzętach (mamy na myśli kategorię motocykl Tenere 700, V-Strom 800, BMW F 900 GS, Kove 800 X, KTM 890 Adv, Voge DS800X Rally, Aprilia 660 Tuareg, i tak dalej) można podróżować bardzo daleko, niezależnie od tego, czy jedzie się asfaltem, czy trasą terenową.

We wprawnych rękach, takie motocykle potrafią w terenie pokonywać choćby najtrudniejsze przeszkody, potrafią skakać, odbijać się od głazów, czy kontrolowanym poślizgiem pokonywać zakręty. Oglądamy takie zdjęcia i filmy, wypuszczane przez producentów lub najbardziej uzdolnionych riderów, no i oczywiście, iż sami też chcemy tak zrobić. Wsiadamy na Tenerkę 700 czy cokolwiek innego i… zonk. Nie da się. Brakuje umiejętności. Co teraz? Jak się tego nauczyć?

Moją uwagę przykuł nowy film Adama Riemanna. Znacie go? Adam Jest twórcą, a totalnie wypasione filmy nagrywał już kilkanaście lat temu, dawno przed wysypem influenserów. Pochodzi z Nowej Zelandii, jest doświadczonym offroadowcem, prowadzi szkolenia. Jego filmy, z przejazdów terenowych, czy z wypraw, to prawdziwe działa sztuki. Adam opublikował film „Jak zostać najlepszym riderem, jakim możesz być”. Wysoko cenię sobie porady Riemanna, obejrzałem już kilka tutoriali, a więc ten film także kliknąłem. Tym razem Adam poszedł o krok wstecz.

Jak być najlepszym riderem na motocyklach ADV według Adama Riemanna – video

W swoim filmie Adam mówi wprost, bez ogródek, bez marketingowej zasłony dymnej. (Uwaga, spojler!) Podstawą wysokich umiejętności panowania na motocyklu adventure są: wysoka sprawność fizyczna i ogólna dobra kondycja oraz zdobywanie umiejętności na lżejszych motocyklach. Nie ma tutaj drogi na skróty.

Adam wspomniał na przykład, iż jazda motocyklem terenowym (ale szczególnie w takich sportach, jak motocross, supercross, endurocross, czy wymagającej rajdy) została uznana za jeden z najbardziej wymagających sportów na świecie. A to dlatego, iż jazda crossówką wymaga nieustannej i intensywnej pracy całego ciała, wszystkich mięśni. Ponadto dochodzi jeszcze nieustanne zagrożenie zdrowia lub życia, które nie występuje na przykład u biegaczy czy pływaków. Ekstremalna jazda terenowa sprawia, iż tętno jest na ogromnie wysokim poziomie i utrzymuje się tam przez bardzo długi czas.

Jak w takim razie stać się najlepszym riderem? Należy: poprawić swoją kondycję i sprawność; trenować na lżejszym motocyklu; nie dać się omamić, iż droższy sprzęt wykona robotę za ciebie.

Filar pierwszy: Kondycja to król

Stwierdzenie „bądź w formie” to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Reimann argumentuje, iż sprawność fizyczna jest absolutnym fundamentem zaawansowanej jazdy. Analiza specyficznych wymagań fizycznych ujawnia dlaczego: siła mięśni głębokich jest niezbędna do utrzymania stabilności podczas jazdy na stojąco, siła nóg pozwala na asekurację i podnoszenie motocykla, a wydolność sercowo-naczyniowa zapobiega błędom poznawczym wynikającym ze zmęczenia. Ogólna siła jest kluczowa do panowania nad masą motocykla w trudnym terenie.

W tym kontekście, kondycja staje się najważniejszym elementem techniki jazdy, ale także najważniejszym elementem wyposażenia ochrony osobistej. Zmęczenie jest jedną z głównych przyczyn błędnych decyzji i wypadków. Sprawny fizycznie motocyklista dłużej zachowuje jasność umysłu i kontrolę nad ciałem, co drastycznie redukuje ryzyko.

Filar drugi: Nauka na małym, sukces na dużym

Strategia nauki na małym, lekkim motocyklu (lekka crossówka/enduro, zamiast motocykla ADV) jest genialna w swojej prostocie. najważniejsze jest tu pojęcie „środowiska o niskich konsekwencjach”. Upadek na ważącym 110 kg motocyklu jest incydentem; upadek na 250-kilogramowym gigancie może zakończyć całą wyprawę. Eliminując strach i poważne skutki porażki, jeździec na małej maszynie zyskuje swobodę eksperymentowania, przesuwania granic i częstego ćwiczenia kluczowych umiejętności – kontroli sprzęgła, operowania gazem, pozycjonowania ciała i hamowania.

Te fundamentalne umiejętności są uniwersalne i w pełni przenoszalne na większy motocykl. Opanowanie lekkiej maszyny w kontrolowanych warunkach buduje pamięć mięśniową i pewność siebie, które są bezcenne, gdy przychodzi czas na zmierzenie się z cięższym motocyklem przygodowym w wymagającym terenie.

Zwróćcie też uwagę na przeszłość najlepszych zawodników jeżdżących motocyklami ADV w klasach 700-1300. Wszyscy byli wcześniej zdobyli doświadczenie i stali się profesjonalistami na lekkich crossówkach i endurakach.

Filar trzeci: Pułapka modernizacji

Trzeci filar stanowi krytykę wszechobecnej w motocyklizmie kultury, w której motocykliści próbują „kupić” umiejętności. Reimann kontrastuje łatwość zakupu nowego tytanowego układu wydechowego czy zaawansowanego zawieszenia, z dyscypliną wymaganą do regularnych treningów na siłowni lub ćwiczeń na placu. Dla większości motocyklistów, korzyści płynące z drogich akcesoriów są znikome w porównaniu z ogromnym potencjałem drzemiącym w poprawie własnych umiejętności i kondycji. Profesjonalny zawodnik na seryjnym motocyklu zawsze pokona amatora na maszynie wyposażonej w najdroższe dodatki.

Głównym przesłaniem jest tu zmiana postrzegania pojęcia „inwestycji” – z motocykla na samego siebie. Najważniejszą modyfikacją, jakiej może dokonać jeździec, jest ulepszenie własnego ciała i umysłu. Próba rozwiązania problemów wynikających z braku kondycji poprzez modyfikacje sprzętu jest leczeniem objawów, a nie przyczyny. Istnieje bowiem przewidywalny łańcuch zdarzeń prowadzący do porażki w terenie: brak kondycji prowadzi do przedwczesnego zmęczenia, które powoduje degradację techniki i błędy mentalne, co z kolei rodzi strach, zawahanie i ostatecznie prowadzi do upadku. Inwestowanie w sprzęt to próba przerwania tego łańcucha w niewłaściwym miejscu.

Co robić teraz?

Trenować! Zarówno trenować własne ciało w kontekście sprawności fizycznej, jak też trenować umiejętności jazdy. Riemann poczynił sporo filmów na temat tego, jakie techniki jazdy trenować. Na przykład ten film: Jak jeździć motocyklem adventure? 5 technik offroadowych dla początkujących ; albo ta playlista na youtubie, w której stopień zaawansowania ćwiczeń się zwiększa: „jak jeździć w offroadzie„.

Więcej filmów w podobnym stylu, bez ściemy, znajdziecie na kanale Adam Riemann.

Idź do oryginalnego materiału