Znaki ostrzegawcze na przejazdach kolejowych
Znaki ostrzegawcze informują o zbliżaniu się do przejazdy kolejowego. Pod znakami może być dodatkowo umieszczona tabliczka T-7 wskazująca na układ torów względem drogi na zbliżającym się przejeździe kolejowym. W zależności od jego rodzaju wyróżniamy dwa typy znaków ostrzegawczych:Reklama
znak A-9 "przejazd kolejowy z zaporami" - znak ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, wyposażonego w zapory lub półzapory;znak A-10 "przejazd kolejowy bez zapór" - ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, niewyposażonego w zapory ani półpapory.
Oprócz znaków ostrzegawczych w pobliżu przejazdu kolejowego są również umiejscowione znaki będące ich uzupełnieniem:
znak G-2 "sieć pod napięciem" - ostrzega, iż nad przejazdem kolejowym znajduje się sieć trakcyjna pod wysokim napięciem;znak G-3 "krzyż św. Andrzeja" - z dwiema przecinającymi się belkami oznacza przejazd jednotorowy;znak G-4 "krzyż św. Andrzeja" - wyposażony w dodatkowe belki u dołu oznacza wielotorowy przejazd kolejowy.
Znak G-2 umieszcza się na tym samym wsporniku co "krzyż św. Andrzeja". Znak G-3 i znak G-4 są umieszczane w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdów kolejowych bez zapór lub półzapór. Znaki te nie tylko ostrzegają przed zbliżającym się potencjalnym zagrożeniem, ale również wskazują miejsce, w którym powinien zatrzymać się pojazd — nie bliżej niż 5 m od skrajnej szyny torów. Natomiast przed przejściami odległość ta nie może być mniejsza niż 3 m od skrajnej szyny. Wspomniane odległości mogą zostać zwiększone, kiedy poprawi to widoczność znaku z drogi.
"Krzyżu św. Andrzeja" nie stawia się, o ile droga przecina tor kolejowy będący bocznicą, torem manewrowym lub jest sporadycznie eksploatowany np. w celach turystycznych, a ruch na drodze podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu jest wstrzymywany przez pracownika kolei. Przed miejscami przecięcia drogi w opisany sposób umieszcza się znak A-30 "inne niebezpieczeństwo" z mówiącą o tym tabliczką T-10.
Słupki wskaźnikowe przed przejazdem kolejowym
W okolicy przejazdu kolejowego znajdują się również słupki wskaźnikowe. W zależności od dozwolonej prędkości na drodze słupki są stawiane w określonej odległości od przejazdu. Znaki te znajdują się na drogach prowadzących zarówno do przejazdu z zaporami, półzaporami, jak i bez zapór. Mowa o oznaczeniach:
znak G-1a z trzema kreskami, umieszczany pod tarczą znaku ostrzegawczego (A-9 lub A-10) w odległości 150-300 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 50-100 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k) od przejazdu kolejowego;znak G-1b z dwiema kreskami, umieszczany na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, tj. 100-200 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 35-70 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k);znak G-1c z jedną kreską, umieszczany na 1/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, tj. 50-100 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 20-35 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k).
W przypadku dróg gruntowych na słupku wskaźnikowym z jedną kreską (G-1c) umieszcza się również znak A-9, w odległości 50-100 m od przejazdu kolejowego.
Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach