Białystok. Skazanie i dwa umorzenia w procesie trzech kierowców ws. śmiertelnego wypadku

podlaskie24.pl 2 godzin temu

Rok więzienia w zawieszeniu i roczny zakaz kierowania pojazdami, a dwóch pozostałych przypadkach umorzenie sprawy o wykroczenie z powodu przedawnienia – taki wyrok zapadł w środę w Białymstoku w procesie trzech kierowców, oskarżonych w związku ze śmiertelnym wypadkiem

Orzeczenie nie jest prawomocne.

Prokuratura chciała kar w zawieszeniu dla wszystkich trzech oskarżonych, również dla całej trójki czasowych zakazów prowadzenia wszelkich pojazdów, mieli oni też zapłacić po 10 tys. zł w ramach częściowego zadośćuczynienia matce młodej kobiety – ofiary tego wypadku.

Obrońcy dwóch oskarżonych wnioskowali w mowach końcowych o uniewinnienie, obrońca trzeciego – o przypisanie odpowiedzialności nie za przestępstwo, a za wykroczenie i umorzenia z powodu przedawnienia karalności.

Do wypadku doszło w marcu 2021 roku na ulicy Towarowej w Białymstoku.

Przed bmw wyjechał z ul. Łąkowej kierowca opla. Bmw odbiło się od boku tego samochodu, siłą uderzenia zostało odrzucone na drugi pas i ostatecznie uderzyło w jadący z naprzeciwka autobus miejski.

Pasażerką bmw była 23-letnia kobieta. W stanie bardzo poważnym trafiła do szpitala, miała m.in. obrzęk mózgu, długo przebywała w śpiączce farmakologicznej. Zmarła dwa miesiące po wypadku. Sprawa była głośna w mediach również za sprawą prowadzonej zbiórki pieniędzy z przeznaczeniem na rehabilitację poszkodowanej w tym wypadku.

Prokuratura postawiła zarzuty wszystkim trzem kierowcom. Kierującemu oplem zarzuciła, iż – włączając się do ruchu – nieumyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu kierowcy bmw, doprowadzając do wypadku, w którym śmiertelnych obrażeń doznała pasażerka bmw.

Kierowca autobusu został oskarżony o to, iż nie zachował szczególnej ostrożności i nieuważnie obserwował, co się dzieje na drodze, bo używał w tym czasie telefonu komórkowego, nie dostrzegł zderzenia bmw z oplem i spóźnił się z podjęciem jakiegokolwiek manewru obronnego, co doprowadziło do zderzenia autobusu z bmw.

Kierowca bmw został oskarżony o to, iż jechał zbyt gwałtownie (według oceny biegłych powołanych w śledztwie, z prędkością blisko 100 km/h), co doprowadziło do zderzenia z oplem i do skutków tego wypadku.

W środę przed Sądem Rejonowym w Białymstoku strony wygłosiły mowy końcowe i zapadł wyrok. Obrońca kierowcy opla chciał uniewinnienia.

„Kierowca bmw jechał z prędkością dwukrotnie większą niż dozwolona” – powiedział mec. Jan Oksentowicz.

Mówił, iż każdy uczestnik ruchu ma prawo oczekiwać, iż pozostali będą przestrzegać zasad. Przekonywał, iż jego klient – włączając się do ruchu – uznał, iż tak zachowa się kierowca bmw. W jego ocenie, jest związek przyczynowo-skutkowy między zachowaniem kierowcy tego auta (przekroczeniem prędkości), a skutkiem wypadku.

Obrońca kierowcy bmw odwoływała się do opinii biegłego nie ze śledztwa, ale powołanego przez sąd. Ten specjalista ocenił, iż bmw jechało nie z prędkością blisko 100 km/h, a 74 km/h.

Mec. Ewa Andrzejewska mówiła, iż bezpośrednią przyczyną wypadku było zachowanie kierowcy opla, zaś w przypadku jej klienta można mówić co najwyżej o przyczynieniu się. Podkreślała, iż miał on niecałą sekundę na reakcję, gdy opel wyjechał z drogi podporządkowanej.

Obrońca kierowcy autobusu mec. Jowita Grochowska, przyznając, iż popełnił on wykroczenie korzystając z telefonu w czasie jazdy, podkreślała iż „nie można na siłę tworzyć wizji, iż ktoś inny, niż kierowca, który wyjechał z drogi podporządkowanej, ponosi winę za to wydarzenie”.

Sąd Rejonowy w Białymstoku uznał, iż bezpośrednią przyczyną wypadku było zachowanie kierowcy opla i skazał go na rok więzienia w zawieszeniu na dwa lata. Orzekł też roczny zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów.

Sąd ocenił, iż ten kierowca nieumyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu, nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i w ten sposób doprowadził do tego wypadku. Za „żelazny” dowód uznał nagranie z kamery autobusu, gdzie widać moment zderzenia.

Uzasadniając wyrok sędzia Piotr Markowski podkreślał, iż kierowca włączający się do ruchu jest w stanie – poza nielicznymi wyjątkami – ocenić, z jaką prędkością zbliża się pojazd na drodze z pierwszeństwem przejazdu.

„Zbliżając się do skrzyżowania, to moim obowiązkiem – o ile to ja zbliżam się z drogi podporządkowanej – jest przepuszczenie innych pojazdów poruszających się z pierwszeństwem” – mówił sędzia.

„Nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. o ile nie ustąpię pierwszeństwa i doprowadzę do jakiegoś zdarzenia, to z pewnością będę bezpośrednio za nie odpowiedzialny” – podkreślał.

Zwracał też uwagę, iż okoliczności wypadku można uznać za „pospolite” – to brak koncentracji i uwagi na drodze.

„Który w tym przypadku, przy zbiorze pozostałych, niestety nieszczęśliwych elementów, dał naprawdę tragiczny skutek” – mówił sędzia Markowski.

Sąd ocenił, iż kierowca bmw i autobusu popełnili jedynie wykroczenia drogowe. Pierwszy – przekroczył dozwoloną prędkość, drugi używał telefonu w czasie jazdy. Postępowanie wobec obu umorzył z powodu przedawnienia karalności.(PAP)

Idź do oryginalnego materiału