
Komisja Europejska opublikowała, na razie wstępne, dane dotyczące ofiar wypadków na drogach państw Unii Europejskiej i EFTA w 2024 r. Zabitych jest mniej niż w 2023 r., ale… Zaglądamy w statystyki i sprawdzamy, jak idzie realizacja unijnego celu i jak radzą sobie w tej kwestii poszczególne kraje (w tym Polska). Czy mamy powody do dumy?
W 2024 r. na drogach Unii i państw EFTA zginęło ok. 19 800 osób, a to oznacza spadek liczby zabitych o trzy procent w stosunku do 2023 r. Spadek liczby ofiar wypadków drogowych to rzecz absolutnie pozytywna – te trzy procent, o które zmniejszyła się liczba zabitych pomiędzy 2024 a 2023 rokiem, przekłada się na ok. 600 osób. Komisja Europejska zauważyła jednak, iż ogólne tempo poprawy bezpieczeństwa jest za niskie i większość z państw członkowskich nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia założonego na 2030 r. celu ograniczenia liczby ofiar o połowę (przyjęto go w 2018 r.).
https://magazynauto.pl/porady/testy-poziom-ochrony-w-razie-wypadku-zalezy-od-wagi-i-wzrostu-pasazerow-pokazujemy-wyniki-roznice-sa-bardzo-duze,aid,3463Drastyczne różnice w liczbie ofiar na 1 mln mieszkańców
Średnia unijna za 2024 r. jeżeli chodzi o liczbę ofiar na 1 mln mieszkańców wyniosła 44, zaś w 2023 r. było to 46. W 17 krajach średnia zabitych w wypadkach na 1 mln mieszkańców jest równa lub niższa, zaś w 13 – wyższa. Różnice pomiędzy najbezpieczniejszymi państwami, czyli Norwegią (16) i Szwecją (20), a tymi, w których ginie najwięcej osób, jest wręcz dramatyczna. Na końcu skali znajdują się Bułgaria (74) oraz Rumunia (77).
W ciągu ostatnich pięciu lat liczba ofiar wypadków spadła tylko nieznacznie w takich krajach jak Grecja, Hiszpania, Francja czy Włochy, a wzrosła w Irlandii i Estonii (trzeba jednak zauważyć, iż w przypadku małych państw pojawiają się większe wahania rok do roku). Dla porównania takie państwa jak Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia są w tej chwili na drodze do realizacji celu zmniejszenia liczby zabitych i poważnie rannych o połowę do 2030 r. Przykład Rumunii pokazuje jednak, iż choć od 2019 r. liczba zabitych na drogach spadła tam o 21%, przez cały czas jest tam najwyższy odsetek zabitych w UE.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-bezpieczne-dwudziestoletnie-przeglad-przystepnych-cenowo-aut-z-najlepszymi-wynikami-testow-zderzeniowych,aid,3679#google_vignetteNajbardziej narażone grupy i czynniki ryzyka
Dane za 2023 rok (najnowsze dostępne) pokazują, że najbardziej niebezpieczne są drogi lokalne (52% ofiar). W miastach odsetek ten wynosi 38%, zaś na autostradach – 9%. Mężczyźni stanowią 77% ofiar wypadków. Osoby starsze, powyżej 65 roku życia także są bardziej narażone, bo stanowią 31% ofiar (wzrost z 28% w 2019 r.), a są 21-procentową częścią populacji. Z kolei młode osoby, od 18 do 24 roku życia stanowią 7% populacji i 12% ofiar.
Pasażerowie i kierowcy samochodów to 44% ofiar, motocykliści i kierowcy skuterów 20%, piesi 18%, zaś rowerzyści – 10%. Warto zaznaczyć, iż w obszarach miejskich szczególnie narażeni na śmierć na drogach są piesi, rowerzyści, a także osoby przemieszczające się na skuterach lub różnego rodzaju hulajnogach. Stanowią one aż 70% ofiar wypadków.
Ofiary na 1 mln mieszkańców w 30 europejskich krajach w 2024 r. (dane: Komisja Europejska)
16 | 20 | -19 |
20 | 22 | -8 |
21 | 30 | -25 |
24 | 27 | -10 |
27 | 39 | -31 |
28 | 27 | +6 |
31 | 34 | -10 |
31 | 33 | -5 |
32 | 34 | -4 |
32 | 39 | -17 |
33 | 34 | -2 |
33 | 21 | +63 |
35 | 38 | -4 |
38 | 44 | -13 |
42 | 56 | -24 |
43 | 43 | bez zmian |
44 | 37 | +21 |
45 | 46 | -2 |
47 | 49 | -3 |
48 | 48 | +1 |
50 | 43 | +17 |
51 | 52 | -1,9 |
52 | 49 | 5 |
52 | 52 | bez zmian |
59 | 75 | -22 |
60 | 61 | -1 |
62 | 71 | -13 |
64 | 61 | +4 |
74 | 81 | -9 |
77 | 81 | -4 |
44 | 46 | -3 |
