11 osób mogło przeżyć: Wyniki raportu dotyczącego wypadków śmiertelnych na norweskich drogach

wataha.no 3 miesięcy temu

Statens vegvesen przedstawił najnowszy raport dotyczący wypadków śmiertelnych na norweskich drogach w 2023 roku. Analiza wykazała, iż aż 11 ofiar tych zdarzeń mogłoby przeżyć, gdyby zastosowały podstawowe środki bezpieczeństwa – pasy w samochodzie lub kask na rowerze.

Przeczytaj również: Norweskie stopy procentowe: Europa ważniejsza niż USA

Wyniki raportu dotyczącego wypadków śmiertelnych na norweskich drogach

Spośród 95 wypadków, w których życie straciło 110 osób, osiem ofiar nie miało zapiętych pasów, a trzej rowerzyści podróżowali bez kasku. Eksperci wskazują, iż główne czynniki wpływające na przebieg wypadków to nadmierna prędkość, brak uwagi, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz nieużywanie zabezpieczeń.

Minister transportu Jon-Ivar Nygård podkreśla, iż raport przypomina o konieczności intensyfikacji działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa:
– To niepokojące, iż te same czynniki wciąż powtarzają się w statystykach. Musimy kontynuować nasze wysiłki i wprowadzać nowe inicjatywy, aby zapobiegać takim tragediom.

Włącz Radio Wataha- gramy Twoją ulubioną muzykę

Młodzi mężczyźni najbardziej zagrożeni

Raport wskazuje, iż co trzecia ofiara śmiertelna w 2023 roku miała mniej niż 25 lat. W większości przypadków byli to młodzi mężczyźni, często niedoświadczeni kierowcy, których decyzje prowadziły do dramatycznych konsekwencji. W celu ograniczenia ryzyka dla tej grupy wiekowej Statens vegvesen planuje poprawę systemu szkoleń dla młodych kierowców.

– Widzimy, iż lepsze przygotowanie młodych ludzi do poruszania się po drogach może uratować życie, mówi Guro Ranes, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przeczytaj również: NB8 i Polska: Nordycko-Bałtycka koalicja na rzecz bezpieczeństwa

11 osób mogło przeżyć. Nadmierna prędkość zabija

Nadmierna prędkość to kolejny czynnik, który przyczynił się do jednej czwartej wypadków śmiertelnych. Automatyczna kontrola prędkości (ATK) oraz odcinkowe pomiary prędkości to najważniejsze narzędzia ograniczania ryzyka. W miejscach, gdzie zainstalowano odcinkowe pomiary, liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o połowę.

Droga do realizacji wizji zero

Norwegia kontynuuje dążenia do osiągnięcia tzw. „wizji zero”, zakładającej maksymalnie 50 ofiar śmiertelnych rocznie do 2030 roku. Analizy Statens vegvesen pomagają identyfikować przyczyny tragedii i wdrażać odpowiednie środki prewencyjne.

– Wnioski z raportu to dla nas mapa drogowa. Musimy nieustannie szukać nowych sposobów na poprawę bezpieczeństwa, dodaje Ranes.

Raport Statens vegvesen to mocny sygnał, iż choćby drobne zaniedbania, takie jak brak zapiętego pasa czy kasku, mogą mieć tragiczne konsekwencje. Ważne jest zwiększenie świadomości wśród młodych kierowców oraz dalsze inwestycje w technologie ograniczające prędkość. Wizja zero to ambitny cel, ale możliwy do osiągnięcia dzięki systematycznej pracy nad bezpieczeństwem drogowym.

Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post

Źródło: Norweski Zarząd Dróg Publicznych, Zdjęcie: pixabay

Przeczytaj również: Trollstigen wróci na mapę turystyczną! Otwarcie planowane na lipiec 2025

Idź do oryginalnego materiału